اللّغة العربية
Volume 21, Numéro 3, Pages 167-194

النص الشعري في النقد العربي بين التداولية وتحليل الخطاب Poetic Text In Arabic Criticism Between Pragmatism And Discourse Analysis

الكاتب : نادية ناجي .

الملخص

تتناول هذه الدراسة العلاقة بين التداولية وتحليل الخطاب تحديدا في مجال قراءة النص الشعري، وسنحاول استكشاف نقاط التقاطع بين هذين العلمين في مجال دراسة الشعر، فالبراغماتية تهتم بدراسة اللغة في شكلها التواصلي الإفهامي. وتحليل الخطاب يهتم بدراسة النص في بناه السطحية والعميقة؛ مركزا في ذلك على بنية اللغة من جميع وظائفها بما في ذلك قضية التواصل والإفهام والتأويل والعلامات اللغوية، وكلها قضايا يتقاطع العلمان في الإهتمام بها في النص الشعري. This study deals with the relationship between pragmatism and discourse analysis specifically in the field of reading poetic text, and we will try to explore the points of intersection between these two sciences in the study of poetry, Pragmatism is concerned with the study of language in its form of communicative comprehension. And the analysis of discourse is interested in studying the text in its superficial and deep structure; Focusing on the structure of the language of all its functions, including the issue of communication and understanding and interpretation and language marks, all issues intersect the two pillars of interest in the poetic text.

الكلمات المفتاحية

التداولية؛ تحليل الخطاب؛ النص الشعري؛ العلامات؛ الأنساق اللغوية؛ التلفظ؛ الأفعال الكلامية. ; Pragmatism; discourse analysis; poetic text; signs; linguistic formats; pronunciation; verbal verbs.