دراسات في العلوم الإنسانية والاجتماعية
Volume 32, Numéro 2, Pages 7-31

(المرأة/الطفل) والإعلام

الكاتب : آمال Amel .

الملخص

يتناول موضوع هذه الورقة مشكلة اجتماعية تخوض في ثنائية العلاقة (المرأة/الطفل) باعتبارهما ركيزة وأساس نمو أي مجتمع، وسنركزّ على ما يتعرضان له من قمع واغتراب وتشويه من طرف وسائل الإعلام بخاصّة التلفزيون منها، وذلك عبر طرح جملةٍ من التساؤلات مثل: ما هي العوامل التي أضحت تسهم اليوم في تربية الطفل؟ وما صورة المرأة التي يعكسها المجتمع المعاصر العربي على الخصوص بما تمارسه وسائل إعلامه من تنميط؟ وما طبيعة العلاقة القائمة اليوم بين الأم والطفل في ظل هذه الإفرازات؟ وسيكون ذلك من خلال جملة من الافتراضات التي سنناقشها مثل كون المرأة والطفل كليهما أصبحا ينظر إليها وتتم معاملتهما كسلعة خالصة ذات ثمن، وبالنظر إلى المرأة على الخصوص على أنها محض جسد لا غير. لنخرج بذلك بمجموعة من النتائج. The subject of this paper falls within the psychological and social problem represented by bilateral (woman / child) as they constitute the pillars of the reform of any society and its growth, and we will focus on what they are subjected to oppression and abuse and distortion by the media, especially television, Questions such as: - What factors are contributing to today's child-rearing? - What is the image of women in contemporary society, especially the Arab one? What is the nature of today's relationship between women and children, mother and son? - How does the media intervene in stereotyping the image of women and adapting the concept of childhood through its different means? The hypotheses to answer these questions will be as follows: First, women and children today are seen as a commodity with a price. Secondly, women are bodies, just the body and subject of profitable advertising. The nature of the relationship between the woman (mother) and the child (son or daughter) has become a formal and material relationship. We will try to delve into these hypotheses to determine an objective position from the reality of the problem to conclude with a set of results.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الإعلام- المرأة- الطفل- التلفزيون- التنميط. ; Key words : media, women, child, television, stereotyping.