مجلة التنمية الاقتصادية
Volume 4, Numéro 1, Pages 179-188
2019-06-30

Knowledge Sharing Among Accounting Students: Evidence From Umm Algurah University

Authors : Khaled Salmen Aljaaidi . Ehsan Al-moataz . Waddah Kamal Hassan Omer Omer .

Abstract

Abstract This study examines the relations of individual, classroom and technical factors with knowledge sharing behavior among 204 accounting students at Umm Algurah University for the academic year 2013/2014. Using a survey-based methodology, the results show that willingness to share, ability to share and technology support relate positively to knowledge sharing behavior among accounting students. The results of this study should be useful to educational policy makers in Saudi Arabia and elsewhere, as there is a opportunity of enhancing the knowledge sharing in the academic context. ملخص الدراسة تتناول هذه الدراسة اختبار تأثير العوامل الشخصية, الصفية والتقنية على سلوك تبادل المعرفة بين طلاب قسم المحاسبة في جامعة ام القرى بالمملكة العربية السعودية للعام الجامعي 2013/2014. استخدمت هذه الدراسة اسلوب الاستقصاء في جمع البيانات من مجتمع الدراسة. تم تحديد عينة الدراسة والتي اشتملت على 204 طالب محاسبي باستخدام طريقة العينة العشوائية. اظهرت نتائج هذه الدراسة ان هناك علاقة ايجابية ذات دلالة احصائية بين رغبة الطلاب في تبادل المعرفة, قدرتهم على تبادل المعرفة, ودعم التقنية وبين سلوك تبادل المعرفة. توفر نتائج هذه الدراسة اساس معرفي يمكن الاعتماد عليه من قبل واضعي السياسات التعليمية في المملكة العربية السعودية وفي الدول الاخرى طالما ان هناك فرص مستقبلية لرفع المستوى السلوكي لتبادل المعرفة في الاوساط التعليمية.

Keywords

Knowledge sharing ; Accounting students ; Saudi Arabia