مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 8, Numéro 3, Pages 10-29

وظائف الحوار السردي في بنية النص الدرامي الجزائري

الكاتب : محمد أمين صالح بوشعور .

الملخص

عوض السرد الحوار في المسرح الملحمي، وأصبح أساسيا ارتبط بالراوي السارد للأحداث والمقدم للشخصيات والواصف للمكان والمقتصد في الزمان، هذا السرد من الأشكال الروائية مرتبطة بوجود الراوي (سواء كان الكاتب أو إحدى الشخصيات) الذي يطرح الأحداث كما يراها ، أما التاريخية فهي الرجوع إلى القصة في الماضي وإسقاطها على الواقع حتى ينقضي البعد التاريخي والبعد العاطفي، وعلى الشخصية أن تصور كل حادثة بطابعها التاريخي والحادثة التاريخية حادثة عابرة، لا تتكرر، ترتبط بعنصر محدد، وفي مجرى هذه الحادثة تتراكم العلاقات المتبادلة بين الناس، إذن كيف وظف السرد في النصوص المسرحية الجزائرية؟ ولماذا؟ ومن أين استقى مضمون تلك النصوص؟ هل من التراث الشعبي المتجذر في المجتمع؟ أم هو سرد نابع من الرواية والملحمة؟ وهل وظف خدمة للمسرح؟ أم خدمة للمسرح الملحمي المنتهج من طرف كتابنا؟ وكيف أثر السرد في بنية التأليف المسرحي؟ وهل أدى دورا إيجابيا خدمة للنص الدرامي؟ أم أنه عصف ببنية الدراما وعناصرها القاعدية والبنائية؟ Abstract: Instead of a narrative epic Theatre dialogue, became an essential link to the Narrator the narration of events submitted to the characters and the descriptor of place and Savin in time, this narrative feature forms associated with a narrator (whether the author or one of the characters) that presents the events as seen by either historical are Back to the story in the past and bring it down on the ground until all of the historical dimension and emotional dimension, and the profile to reflect the historical character and each incident historical incident is not repeated, accident, associated with the selected item, in the course of this incident to accumulate mutual relations between people. So how he employed narrative in Algerian theatrical texts? And why? And where those texts derived content? Is it rooted in folklore society? Or is the list stems from the novel saga? Do you hire a service to the theater? Or the epic Theatre service approach taken by our book? And how they impact the narrative structure of playwriting? And does a positive role for dramatic text service? Or is it ravaged the structure of grassroots elements of drama and constructivism?

الكلمات المفتاحية

دراما ; حوار ; سرد ; ملحمية ; بريخت