دراسات إنسانية واجتماعية
Volume 8, Numéro 2, Pages 197-216
2019-06-16

التخطيط المكاني للخدمات التعليمية بولاية العامرات في محافظة مسقط

الكاتب : الهطالي محمد بن سليمان بن خلفان . العتيقي إبراهيم مرعي .

الملخص

هدفت الدراسة إلى التحليل المكاني لواقع توزيع الخدمات التعليمية بمنطقة الدراسة للتعرف على نمط توزيعها ومدى انتشارها وكفايتها للسكان بالولاية ؛ و تقديم تصور مستقبلي يتمثل في رسم خريطة مدرسية رقمية توضح جميع الإحتياجات المستقبلية من الخدمات مع التوزيع الأفضل لهذه الخدمات بالإستعانة ببرامج نظم المعلومات الجغرافية GIS، اعتمدت الدراسة على أسلوب التحليل المكاني بإستخدام برامج نظم المعلومات الجغرافية GIS من خلال برنامج Arc Map10.1 ، أظهرت الدراسة أن ولاية العامرات تعاني نقص في الخدمات التعليمية حيث أن 18 مبنى مدرسي يخدم 26 مدرسة بواقع 8 مدارس مسائية، وتفتقد بعض أجزاء الولاية للمدارس بينما تتركز المدارس في أجزاء أخرى وأن هناك عشوائية في توزيع المدارس ، وبينت نتيجة تحليل صلة الجار الأقرب أن نمط توزيع المدارس نمط متجمع، وأن نطاق تأثير الخدمات التعليمية لا يغطي الكثير من التجمعات السكنية بالولاية ، وأوصت الدراسة بإتباع الأسس التخطيطية السليمة القائمة على التقنيات الحديثة كنظم المعلومات الجغرافية. This dissertation conducts a study of the current educational service distributions at the study area to identify the distribution pattern, to find out its adequacy to the people in the state. Then future perception will be presented through drawing a digital school map demonstrating all the educational services needs and clarifying the best distributions of these services using the Geographic Information Systems (GIS) program. The study used spatial analysis by using the Geographic Information Systems (GIS) program via the Arc Map10.1 software. The study revealed that the state of AL Amerat lacks of shortages in the education service. There are only 18 school buildings to serve 26 schools, which means 8 schools have to function as an afternoon shift. Moreover, parts of the state lack of schools, whereas the other parts have a density of schools. The study also revealed that there are unsystematic school distributions. The analysis of the neighbor link shows that the educational service in the area does not cover many of the residential communities.The study recommended proper planning principles based on modern technologies like Geographic Information Systems (GIS).

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الخدمات التعليمية، الخريطة المدرسية الرقمية، نظم المعلومات الجغرافية GIS