مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 11, Numéro 2, Pages 65-74
2019-06-30

أثر المكاملة بين أنشطة المخبر وخرائط المفاهيم في تعديل تصورات بديلة لمفاهيم كيميائية.

الكاتب : Rouba Yahia .

الملخص

يهدف هذا البحث إلى معرفة أثر إستراتيجية مقترحة تعتمد على المكاملة بين أنشطة المختبر وخرائط المفاهيم في تعديل التصورات البديلة وفي تحصيل المفاهيم الكيميائية، لتلاميذ السنة أولى من التعليم الثانوي، ولتحقيق هذا الهدف اعتمد الباحثان على المنهج الوصفي والمنهج التجريبي. حيث تم اختيار عينة الدراسة من تلاميذ السنة أولى من التعليم الثانوي، بلغ عددها ثمانون تلميذ وتلميذة وتم تقسيمها إلى مجموعتين تجريبية وضابطة. درست المجموعة الضابطة بالطريقة التقليدية بينما تم تدريس المجموعة التجريبية بطريقة المكاملة بين أنشطة المختبر وخرائط المفاهيم. أُخضعت المجموعتان لاختبار قبلي وآخر بعدي، وقد دلت نتائج تحليل الاختبار القبلي على عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية مما يدل على تكافؤ المجموعتين، أما نتائج الاختبار البعدي فقد دلّت على ما يلي: توجد فروق ذات دالة إحصائية عند مستوى (0.05)، بين متوسط درجات المجموعة التجريبية ومتوسط اقرأنهم في المجموعة الضابطة في اختبار تحصيل المفاهيم الكيميائية "المادة وتحولاتها"، لصالح المجموعة التجريبية. امتلاك التلاميذ لشبكة مفاهيم محدودة، ولتصورات خاطئة حول المفاهيم الكيميائية وكذا شيوع هذه المفاهيم الخطأ بين التلاميذ وبنسب كبيرة. استعمال أنشطة المختبر وخرائط المفاهيم أدى إلى تشكل شبكة مفاهيم ثرية وصحيحة ومترابطة. فاعلية أنشطة المختبر وخرائط المفاهيم في تصحيح تصورات التلاميذ الخطأ لمفاهيم الكيميائية. Abstract : This research aims at knowing the effect of a suggested strategy based on complementary between the lab activities and concept maps in the arrangement of the alternative imaginations and in the acquisition of the chemical concepts for the first-year secondary pupils, and to achieve this objective the researcher has relied on the descriptive as well as experimental methods. In the sample of study, the first-year secondary pupils have been chosen where 80 pupils (boys and girls) were divided into two groups: the experimental group and control group. The control one has been taught with the traditional method and the experimental one with the complementary method between the lab activities and the concept maps. Then the two groups have been submitted for pre-evaluation and post-evaluation. The analysis of the results has realized that the pre-evaluation showed that both groups had not considerable differences in terms of statistic meaning. However, in the post-evaluation, it has been realized: There are differences in statistic meaning at the meaning level (0.05), between the average marks of the experimental group and the average of their peers in the control group in the test of acquisition of chemical concepts "The Matter and its Transformations" for the benefit of the experimental group. The use of lab activities and the concept maps has led to the formation of a rich, correct and coherent network of concepts. The effectiveness of the lab activities and the concept maps ON the correction of the misconceptions of pupils to the chemical concepts.

الكلمات المفتاحية

أنشطة المخبر؛ خرائط المفاهيم؛ تصورات خاطئة؛ الكيمياء; laboratory activities; concept maps; General chemistry; conceptions alternative