المشكاة في الاقتصاد التنمية و القانون
Volume 3, Numéro 1, Pages 96-122

دور تحليل القوى التنافسية لبورتر في تحديد الخيار الاستراتيجي التنافسي للمؤسسة الاقتصادية (دراسة حالة مؤسسة قديلة لتعبئة المياه المعدنية -جمورة- بسكرة

الكاتب : بخليلي محمد الامين . شلالي عبد القادر .

الملخص

تهدف الدراسة الحالية الى التعرف على دور تحليل القوى التنافسية بالاعتماد على نموذج القوى التنافسية لبورتر في تحديد الخيار الاستراتيجي التنافسي لمؤسسة قديلة لتعبئة المياه المعدنية -جمورة- بسكرة، وكان ذلك بإتباع المنهج الوصفي التحليلي كمنهج للدراسة، والاستبيان كأداة أساسية في جمع البيانات، وشملت عينة الدراسة اطارات المؤسسة حيث تم توزيع 40 استبانة على الاطارات بمختلف الاقسام واسترجاع 31 استبانة كاملة، وبعد تحليل واختبار الفرضيات بواسطة مجموعة من أدوات التحليل الإحصائي بالاستعانة بالبرنامج الإحصائيspss، توصلت الدراسة لوجود دور ذو دلالة إحصائية بالنسبة لتحليل تهديد المنافسين الحاليين والقوة التفاوضية .للموردين والزبائن، وغياب ذلك الدور بالنسبة لتحليل تهديد المنافسين المحتملين وتهديد المنتجات البديلة في تحديد الخيار الاستراتيجي التنافسي للمؤسسة محل الدراسة The current study aims at identifying the role of the analysis of competitive forces based on Porter’s model in determining the strategic Competitive option for Guedila Mineral Water Bottling -Djamourah-Biskra, we adapted an analytical descriptive approach as a method of study and the questionnaire as an essential tool for collection data. the sample of the study included the staff of the company, where 40 questionnaires were distributed to staff in different sections and 31 full questionnaires were retrieved, After analyzing and testing the hypotheses using a set of statistical analysis tools relying the statistical program (spss), the study found a statistically role in analyzing the threat of current competitors and the negotiation power of suppliers and customers , while the absence of that role in analysis of the threat of potential competitors and the threat of alternative products in determining the strategic Competitive option of the company.

الكلمات المفتاحية

الخيار الاستراتيجي التنافسي، القوى التنافسية لبورتر، المنافسين الحاليين، المنافسين المحتملين، المنتجات البديلة، القوة التفاوضية للموردين، القوة التفاوضية للزبائن strategic Competitive option, Porter’s model of competitive forces , current competitors, potential competitors, alternative products, supplier negotiating power, customers negotiating power.