رفوف
Volume 7, Numéro 2, Pages 88-113
2019-06-30

دلالة الصورة وفاعليتها في مناهج الجيل الثاني( كتاب اللغة العربية للطور الأول الابتدائي أنموذجا)"

الكاتب : عبد القادر سليماني .

الملخص

مما لاشك فيه أنَّ المناهج المدرسية الحديثة في الجزائر تسعى إلى تدريس الأطفال اللغة العربية حسب أعمارهم وقدراتهم وميولاتهم ، ولأنَّ الصور الملونة تستهوي الأطفال عمد الخبراء في الجزائر إلى جعل كتب اللغة العربية مزدانة بالصور والرسومات؛ باعتبارها وسيلة تعليمية تفي بالغرض وتوفر الجهد والوقت والمال . في هذه الورقة البحثية نسعى إلى إبراز فاعلية الصورة في اكتساب اللغة العربية عند الطفل من خلال كتاب اللغة العربية للطور الأول من المناهج الجديدة ( مناهج الجيل الثاني).متبعين منهجا وصفيا مدعما بنماذج من الصور المتضمنة في الكتاب والتي تؤثر بصفة مباشرة في العملية التعلمية التعليمية. Abstract Undoubtedly, the modern school curricula in Algeria tend to teach children the Arabic language according to their age, abilities and tendencies. As the colorful images are psychologically tempting for children, educational experts in Algeria have designed colorful Arabic language books that are full of pictures and drawings as an educational tool that meets the educational need and provides availability while saving time, efforts and money. In this research paper we seek to highlight the effectiveness of colors and images in the acquisition of language by the child using the Arabic language book in the primary process as a medium in the new curriculum (second generation curriculum). So we have based our study on a descriptive approach, supported by examples of images contained in the book that directly affects this learning process

الكلمات المفتاحية

مناهج ؛ جيل؛ صور ملونة؛ طور أول. ; Curriculum, generation, colorful images, primary stage