الفضاء المغاربي
Volume 17, Numéro 2, Pages 39-51
2019-06-28

التواصل المصطلحي في السياق الجامعي: مدخل لتعليمية المصطلح النقدي

الكاتب : محمد برحو .

الملخص

يهدف هذا المقال إلى إثارة إشكالية نوعية تتعلق بمستويات تلقي المصطلح النقدي داخل السياق الاستعمالي الجامعي؛ ومن أهم التصورات التي تمّت مناقشتها في هذا الإطار تلك التي ترتبط بطبيعة العلاقة بين القارئ (مرسلا ومتلقيا؛ أستاذا وطالبا) والنص النقدي، وكيفية مواجهة قضايا اللفظ الاصطلاحي؛ غير أن المدخل الأساس الذي يحقق موضوعية الدراسة هو المعالجة النصية التي تُمكّن من الكشف عن واقع المصطلح، وتقليص عدد دلالاته الممكنة. This article aims to raise a quality problem concerning the levels of receiving the critical term within the context of the university. The most important concepts discussed in this framework are related to the nature of the relationship between the reader (sender and recipient, professor and student) and the critical text, and how to deal with the issues of terminology, however, the basic approach that achieves the objectivity of the study is the textual processing that enables the disclosure of the reality of the term, and reduce the number of possible indications.

الكلمات المفتاحية

التواصل المصطلحي؛ تعليمية المصطلح النقدي؛ السياق الجامعي؛ المعالجة النصية. ; terminology-based communication; teaching critical terminology; university context; textual processing.