الرواق
Volume 5, Numéro 1, Pages 108-117
2019-06-17

قراءة سوسيولوجية للمعادلة التنظيمية للوقت

الكاتب : عطاءالله سحوان . أحمد لبقع .

الملخص

الملخص: إن غموض المعاني المفسرة للظواهر الاجتماعية ، تجعلها بمنأى عن الاهتمام و التفسير و التقييم لكن القوانين العلمية قاهرة في مجالها، لذلك ينبغي الاعتناء و الالتفات إليها و إعطائها المكانة الخاصة بها فالحضارة كظاهرة تاريخية تخضع لقوانين لا يمكن الدوس عليها ولها معادلة هامة تكلم عنها مرارا و تكرارا المفكر الجزائري مالك بن نبي ؛ الحضارة = الإنسان + تراب + وقت . حيث أن الدورة الوقتية في الجسم التاريخي للجماعة تمثل الطاقة الثانية بعد الدورة المالية في المحافظة على حياة الجسم التاريخي للجماعة، و إذا ما حدث نزيف نتيجة الأمراض السوسيو تاريخية التي تصيب هذا الجسم فإن الجماعة مقبلة على السكة التاريخية و يعني نهاية الجماعة، و منه فإن الاهتمام بهذا الموضوع من خلال الدراسات الإنسانية و الاجتماعية بهدف التعرف على مآلات و مصير الجماعة في ضوء إدارة الوقت . Sociological reading of the organizational equation of time Abstract: The ambiguity of the explanatory meanings of social phenomena makes them devoid of interest, interpretation and evaluation, but scientific laws are compelling in their field, so care should be taken of them and given their own status. Civilization as a historical phenomenon is governed by laws that can not be trampled upon. And repeated Algerian thinker Malik bin Nabi; civilization = human + dust + time. Since the temporal cycle in the historical body of the group represents the second energy after the financial cycle in preserving the life of the historical body of the group, and if the bleeding due to the disease Susio historical impact on this body, the group is on the historical track. And means the end of the group, and from it, the interest in this subject through the studies of humanitarian and social purpose to identify the tasks and the fate of the group in the light of time management.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: إدارة الوقت ؛ الرؤية الثقافية ؛ البرمجة السلبية للأفراد ؛ معادلة الحضارة ؛ قاتلات الوقت ؛ الإتصال الضعيف ؛ التنشئة الإجتماعية ؛ العلماء الأفذاذ.