مجلة البشائر الاقتصادية
Volume 5, Numéro 1, Pages 625-644

إشكالية التعليم المقاولاتي ودوره في خلق النية المقاولاتية - دراسة ميدانية على عينة من الشباب الجامعي -

الكاتب : عبد القادر هاملي . مصطفى حوحو .

الملخص

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز واقع وأهمية المقاولاتية لدى الشباب الجزائري، وتحديد الدور الذي يلعبه التعليم المقاولاتي من أجل خلق الرغبة لدى الشباب الجزائري. حيث تم جمع بيانات هذه الدراسة باستخدام استبيان تم توزيعه على حوالي 250 طالب وطالبة من مؤسستين جامعيتين من الغرب الجزائري، حيث أنه ومن بين 250 استبيان تم توزيعه، استرجع 164 فقط. ومن أجل الإجابة على هذه الإشكالية تم استخدام التحليل العاملي التوكيدي لتنقية النموذج وتحديد الأبعاد الرئيسية المكونة للتعليم المقاولاتي، ثم استخدام النمذجة باستخدام المعادلات الهيكلية باستخدام مقاربة PLS-PMلاختبار الفرضيات وتحديد العلاقة بين التعليم المقاولاتي والنية المقاولاتية لدى الشباب الجزائري. ولقد أظهرت هذه الدراسة عدم وجود تأثير ايجابي لهذا النوع من التعليم على خلق النية المقاولاتية لدى العينة المستهدفة، ولقد أوصت الدراسة على ضرورة الاهتمام بهذه الفلسفة من خلال تطوير عمل وبرامج دور المقاولاتية، تطوير وتحسين مستوى الأساتذة وتكوينهم على أحدث التقنيات المستخدمة لذلك، وأخيرا نشر الفكر المقاولاتي بين الطلبة والقيام بزيارات ميدانية لهذه المؤسسات. الكلمات المفتاحية: المقاولاتية، النية المقاولاتية، التعليم المقاولاتي، استراتيجيات التعليم المقاولاتي، الشباب الجامعي Abstract: The purpose of this paper is to highlight the reality and importance of entrepreneurship among Algerian youth, and to determine the role that played entrepreneurial education in order to create this desire among Algerian youth. The data were collected through a questionnaire, which was distributed, to about 250 students from two institutions selected from the Algerian west. Out of the 250 questionnaires distributed, only 164 were retrieved and used for analysis. In order to answer this problem. We have used the Confirmatory Factor Analysis (CFA) to purify the model and to determine the main dimensions of entrepreneurial education. Where the modeling of structural equations was used through the Partial Least Squares - Path Modeling method (PLS-PM), so as to test hypotheses and to define the relationship between Determinants of entrepreneurship education and entrepreneurial intent In the target sample. The finding of this of this study revealed, there is no positive effect of this type of education on the creation of the entrepreneurial intent in the target sample, and it recommended the need to pay more attention to this philosophy, by developing the work, and programs of houses of construction, de develop and improve the level of teachers, and composition of the latest technology used, and finally dissemination of thought among students and field visits to these institutions. Keywords: Entrepreneurship, entrepreneurial intent, entrepreneurial education, strategies of entrepreneurial education, University Youth. JEL Classification: I21.I23. M13.C25. L26

الكلمات المفتاحية

المقاولاتية، النية المقاولاتية، التعليم المقاولاتي، استراتيجيات التعليم المقاولاتي، الشباب الجامعي