المعيار
Volume 23, Numéro 3, Pages 531-546
2019-06-15
الكاتب : حسيبة سميرة . سارة بوالشعير .
تهدف الورقة البحثية إلى إبراز دور اخلاقيات التسويق في المصارف الإسلامية في حماية المستهلك المالي، من خلال تحديد مفهوم التسويق الإسلامي وأهميته في تطوير المصارف الإسلامية، التي تعتمد على تطبيق مبادئ الشريعة الإسلامية في جميع وظائفها، لدى يختص كل عنصر من عناصر المزيج التسويقي بمبادئ وأخلاقيات تساهم في توفير خدمة مصرفية تتوافق مع احتياجات أفراد المجتمع، ولما كانت حماية المستهلك المالي أحد أهم القضايا المعاصرة للتسويق فإن التسويق الإسلامي أحد آلياتها، خاصة وأنه يتصف بأخلاقيات ويخضع لرقابة الهيئة الشرعية للمصرف. The objective of the paper is to highlight the role of marketing ethics in Islamic banks in protecting the financial consumer ,by defining the concept of Islamic marketing and its importance in the development of Islamic banks, which rely on the application of the principles of Islamic law in all its functions. And ethics contribute to the provision of banking service that meets the needs of members of the community, and as the protection of financial consumer one of the most important issues of contemporary marketing, Islamic marketing one of its mechanisms, especially as it is ethical and subject to the supervision of the bank's Shari'a Board.
أخلاقيات، تسويق، مصرفي، إسلامي،شرعية.
شارف نورالدين
.
بن قدور عابد
.
ص 130-146.
لعبيدي سامي
.
شاوي شافية
.
ص 822-841.
رولامي عبد الحميد
.
ص 1428-1449.
مرابط محمد
.
حناش إلياس
.
ص 228-242.
أميرة نصيب
.
محمود سحنون
.
ص 473-514.