المجلة المغاربية للدراسات التاريخية والإجتماعية
Volume 10, Numéro 1, Pages 102-137

توافد أهم البعثات العسكرية التابعة لجيش التحرير الوطني على ناحية غرداية بعد مؤتمر الصومام ما بين سنتي 1956-1957. Arrivals Of The Most Important Military Missions Of The National Liberation Army In Ghardaia Region After The Soummam Congress 1956-1957

الكاتب : الدهمة بكار . بوسليم صالح .

الملخص

ملخـص: يهدف هذا البحث إلى تسليط الضوء على توافد أهم البعثات العسكرية التابعة لجيش التحرير الوطني على ناحية غرداية بعد انعقاد مؤتمر الصومام 1956م، وما ترتّب عن ذلك من العمليات العسكرية والفدائية في تراب الناحية. وقد خلص البحث، إلى مجموعة من الاستنتاجات التي تؤكّد على دور هذه البعثات في توجيه وتنظيم العمل المسلح وتأسيس الخلايا المدنية والشروع الفوري في تفعيل وتنفيذ العمليات الفدائية ضد الخونة وقوات العدو الفرنسي في تراب الناحية. Abstract: This research aims at highlighting the arrival of the most important military missions of the national liberation Army on the side of Ghardaia after the conference on 20 August 1956 resulting from the military and guerrilla operations in the territory of the region. The research concluded with a set of conclusions that underline the role of these missions in directing and organizing the armed action and the establishment of civilian cells and the immediate start inactivating and executing the guerrilla operations against the traitors and the forces of the French enemy in the territory of the region.

الكلمات المفتاحية

الكــلمات الــدالــة: مؤتمر وادي الصومام؛ التنظيم العسكري؛ بعثات عسكرية؛ الثورة التحريرية الجزائرية؛ العمليات الفدائية. ; Key words: conference of the valley of fasting, Military Organization, Military Missions, the liberation revolution, the guerrilla operations.