دراسات وأبحاث
Volume 8, Numéro 24, Pages 17-30
2016-09-15

Learners’ Awareness Of Memorization Strategies

Authors : Ghaouar Nesrine .

Abstract

Abstract: Memory deals with the processes of encoding, storing and retrieving information. Certain students face hard time in remembering what they have revised. However, effective memorization is based on the application of certain memorization strategies. The question to be asked is: What do our students lack to effectively memorize their lessons? We hypothesized that if first year students of English- at Badji Mokhtar University- were aware of the different memorization strategies, then they would effectively encode, store and retrieve the new learned information. A questionnaire was administered to investigate student awareness of the different memorization strategies and techniques. الملخص: تتناول الذاكرة عمليات ترميز وتخزين واسترجاع المعلومات. ﻴواجه بعض الطلاب صعوبة في تذكر ما ﺤﻔﻅﻭﻩ. يستند ﺍﻠحفظ ﺍﻠفعال إلى تطبيق استراتيجيات معينة. السؤال الذي يطرح نفسه هو: إلى ماذا ﻴفتقر طلابنا لحفظ دروسهم بشكل فعال؟ افترضنا أنه إذا كان طلاب السنة الأولى ﻠﻐﺔ إنجليزية- ﺒجامعة باجي مختار يدركون استراتيجيات الحفظ المختلفة، ﻔذاكرﺘﻬﻡ ﻔﻲ استرجاع المعلومات الجديدة ﺴﺘﻜﻮﻦ ﺃﻛﺛﺮ ﻔﺎﻋﻠﻳﻪ .ﺘﻡ استخدام استبيان للتحقق ﻤﻦ ﺇﺩﺮﺍﻚ الطلاب لاستراتيجيات وتقنيات ﺍﻠحفظ ﺍﻠمختلفة.

Keywords

Memory, memory processes, short term memory, long term memory, Mnemonic devices, memory strategies الذاكرة، معالجات الذاكرة، الذاكرة قصيرة المدى، الذاكرة طويلة المدى، المونيمات، استراتيجيات الذاكرة.