Revue des reformes Economique et intégration dans l’économie mondiale
Volume 13, Numéro 1, Pages 351-360
2019-06-09

دور اقتصاد المعرفة في تنمية الحس المقاولاتي لأصحاب المشاريع الصغيرة والمتوسطة

الكاتب : رتيبة رزاز . عبد الكريم الطيف .

الملخص

الملخص: إن إقامة المشاريع المقاولاتية الصغرى والمتوسطة وتشجيع نموها بات اليوم يمثل هدفا مهما لتحقيق التنمية المستدامة في مختلف الدول المتقدمة والنامية منها. لذلك توجهت العديد من الدول لتبني سياسات وبرامج الى جانب استحداث هيئات ومراكز تتولى رعاية وتشجيع ودعم مثل هذه المشاريع في ظل مابات يعرف اليوم باقتصاد المعرفة، اكتسابا وإنتاجا وتوظيفا كأحد أهم عناصر الانتاج والتنمية البشرية، وذلك لما تتيحه من فرص أمام الولوج لمعلومات وتقنيات وابداعات مبتكرة، ذات قيمة عالية للفرد والمجتمع تسمح بإيجاد حلول لمشاكل اقتصادية واجتماعية قائمة، وفتح الباب أمام تطبيقات ومعارف جديدة تضمن التميز والتقدم في ظل بيئة شديدة التغير. Abstact : The establishment of small and medium-sized enterprises and the promotion of their growth has nowadays become an important goal for sustainable development in various developed and developing countries. Therefore, many countries tended to adopt policies and programs alongside with the development of institutions and centers to take charge of sponsoring, encouraging and supporting such projects in light of what is known today as the knowledge economy, throughout its acquisition, production and use as one of the most important elements of production and human development, by virtue of what it provides in terms of opportunities for access to information, technologies and innovative breakthroughs, highly valuable to the individual and society, that enable the finding of solutions to existing economic and social problems, and opening the door for new applications and knowledge that ensure uniqueness and progress in a very changing environment.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: المقاولاتية، المشروعات الصغيرة والمتوسطة، المقاول، بيئة النشاط، المحفزات، اقصاد المعرفة، تكنولوجيا المعلومات والاتصالات، الأنترنيت، الابداع والابتكار، التعلم. ; Key words: entrepreneurship, Small and medium entreprises, entrepreneur, business environment, incentives, knowledge economy, Information and Communication Technology, internet, creativity and innovation, learning.