Revue des reformes Economique et intégration dans l’économie mondiale
Volume 13, Numéro 1, Pages 309-322
2019-06-09

تفعيل الابداع كمدخل لتعزيز اقتصادالمعرفة

الكاتب : هدى بوالقمح .

الملخص

الملخص: بات من المعروف أن نمطا جديدا من الاقتصاد قائما على المعرفة بدأ بالتشكل في بداية الألفية الجديدة، هذا النمط فرض على المنظات وحتى الدول إعادة النظر في فلسفتها الإدارية وفي إدارتها لأولوياتها، حيث كان عليها مواجهة التغيرات المتسارعة التي فرضتها العولمة والتطورات في تكنولوجيا المعلومات والاتصال، وازدادت أهمية الأصول اللاملموسة من قوى بشرية وخبرة ومعرفة وقدرة على التفرد، وأصبح في ظل الاقتصاد المعرفي المفتاح الرئيسي للقدرة التنافسية و تحقيق العوائد العالية للمنظمة هو كيف تستطيع هذه الأخيرة تطبيق نظام الإبداع الذي يولد الأفكار والطرق الجديدة لتحديد المشكلات واختراع الحلول، لذلك يتعين على المنظمات تفعيل هذا النظام من خلال نشطات البحث والتطوير التي تعتبر مدخلات في نظام الإبداع وتوفير مناخ تنظيمي محفز للإبداع من خلال ثقافة تنظيمية مساندة لتوليد ونقل المعرفة، كما أن تبني إدارة المعرفة باستراتيجياتها المختلفة يؤكد على إبداع المعرفة الجديدة وتجسيدها. ABSTRACT: It is known that a new type of economy based on knowledge began to form at the beginning of the new millennium, this pattern imposed on the organizations and even countries to reconsider their management philosophy and managing its priorities, Whereithad to face the rapid changes imposed by globalization and developments in information and communication technology and increase the importance of intangible assets of human forces and experience, knowledge and excellence (the ability to be unique). In the knowledge economy, the main key to competitive capability and achieving high returns for the organizationis how the latter can apply the creativity system that generates new ideas and methods to identify problems and invent solutions. Therefore, organizations must activate this system through Research& Developpement activities that are an input to the creativity system and provide an organizational environment that stimulates creativity through a supportive organizational culture for the generation and transfer of knowledge. The adoption of knowledge management with its different strategies emphasizes the creation and reflexion of new knowledge. Keywords : Creativity, knowledge, knowledge economy , innovation, information and communication technology.

الكلمات المفتاحية

الابداع ; اقتصاد المعرفة ; المعرفة ; الابتكار ; تكنولوجيا المعلومات والاتصال