التعليمية
Volume 9, Numéro 2, Pages 180-194

جهود الدّولة الجزائرية لتطوير العملية التعلمية على المستوين: القاعدي والعالي

الكاتب : عامر أمين .

الملخص

الملخص: يُحاول البحث تسليط الضّوء على أهم الإصلاحات التي قامت بها الدّولة الجزائرية لتطوير العملية التّعليميّة/التّعلّمية ويعرض لأهم المناهج التي عرفتها المنظومة التّربوية والتّعليمية، من الاستقلال إلى اليوم، وينظر مدى نجاعتها وانعكاسها على التّعليم القاعدي، كما سيلقي الضّوء على جهود الدّولة في تطوير التّعليم العالي، حين انتقلت به من النّظام القديم (الكلاسيكي) إلى نظام ال (ل م د) سعيا منها إلى تحقيق مكانة علمية بين جامعات العالم. summary: The important learning in the lives of individuals and groups, it opens perspectives for an insight of the learner and makes him able to interact in society and follow his changes, and because of their great value received with great interest, and recruited all means to promote education and development to keep pace with the evolution of time. Research attempts to highlight the most important reforms undertaken by the Algerian State to develop the educational/learning process presents the most important approaches that have defined the education system, from independence to Today, and given the extent of its effectiveness and impact on basic education, and will emphasize the efforts of the State in the development of higher education, when it went from the old (classic) system to the system) LMD (in a effort to achieve scientific status among the world's universities.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: تطوير- الجزائرية- التّعليم - العالي- القاعدي- العمليّة التّعليمية/التّعليمية. ; Keywords: development-Algerian-education-higher-grassroots-educational/educational process.