افاق للعلوم
Volume 4, Numéro 3, Pages 361-373

التقييم والتنبؤ بصلاحية عوامل الهناء النفسي لدى طلاب جامعتي الجلفة والأغواط.

الكاتب : عيشة علة . تيجاني بن الطاهر .

الملخص

هدفت الدراسة إلى فحص الخصائص السيكومترية لمقياس الهناء النفسي لدى الطلاب، وتكونت عینة الدراسة من (400) طالب جامعي في مختلف الكليات لجامعتي الجلفة والاغواط، طبق الباحثان مقياس الهناء النفسي (اعداد الباحثة)، وأظهرت نتائج الدراسة: تحقق شروط حسن المطابقة للنموذج سداسي الأبعاد الهناء النفسي باستخدام أدلة الصدق البنائي. وأنّ استجابات الطلبة حققت درجة مرتفعة من الصدق باستخدام العاملي وصدق الاتساق الداخلي والصدق المرتبط بالمحك من خلال بعض المؤشرات للهناء النفسي لدى الطلاب. وأنّ استجابات الطلبة حققت درجة مرتفعة من الثبات باستخدام الثبات المركب وباستخدام اوميجا ماكدونالدز وباستخدام الفا كرونباخ وباستخدام التجزئة النصفية وباستخدام اعادة الاختبار من خلال بعض المؤشرات للهناء النفسي لدى الطلاب. الكلمات المفتاحية: الهناء النفسي، التقييم، التنبؤ، الطلبة، جامعة الجلفة، جامعة الأغواط. Abstract: The study was designed to examine the psychometric characteristics of the Psychological wellbeing of the students. The study sample consisted of (400) university students in different faculties of the universities of djelfa and Laghouat, the researchers applied a measure of psychological wellbeing (researcher), showed the results of the study: the conditions of good conformity Hexagon model Psychological wellbeing dimensions using structural honesty evidence. And the answers of the students achieved a high degree of the factorial validity using internally coherent and convergent validity by means of indicators of psychological well-being of students. And the answers of the students achieved a high degree of robustness to the help of composite reliability, using Alpha M cronbach, help omega of McDonald's, using the bipartitions; and using a test of some indicators of psychological well-being of students. Key words: psychological well-being -Valuation, the prediction of the validity of factors, students, University djelfa, Université-Laghouat.

الكلمات المفتاحية

الهناء النفسي، التقييم، التنبؤ، الطلبة، جامعة الجلفة، جامعة الأغواط.