جسور المعرفة
Volume 5, Numéro 2, Pages 488-501
2019-06-03

صناعة المصطلح الصوتي في الدرس اللساني العربي -نماذج تطبيقية لمعاجم متخصّصة-

الكاتب : نويوة مريم .

الملخص

نسعى من خلال هذه المقالة الوقوف حول على مسألة قد سال حبر كثير من الدّارسين في البحث عنها، ومحاولة إيجاد حلول لها، فلطالما شكلت مسألة المصطلح في الدراسات اللسانيّة عموما والصوتيّة خصوصا عقبة كؤودا نحو تقدّم البحث العربي المتخصص لما تعرفه من اضطراب في نقل وترجمة المصطلحات الغربيّة الحديثة، إضافة إلى معيقات أخرى عاملها سياسات أو توجهات بعض الهيئات والمنظمات وكذا النزعات الفرديّة. وتندرج محاولتنا هذه في البحث عن آليات صناعة المصطلح الصوتي العربي في المعاجم المتخصصة، ومعرفة مدى حرصها على الدّقة والوضوح، وهل فعلا استطاعت أن تؤسس للغة علمية واحدة تجمع بين جميع أقطارها العربية تلبية للدعوة التي تسعى إليها الهيئات والمجامع العربية؟ We aim in this article to touch on an issue that is still the subject of a long heated debate in an attempt to reach an understanding of it. The issue of terminology generally in linguistic studies and particularly in phonological ones has been always a bugbear in advancing Arabic linguistic research. This is likely due to the inconvenient translation of modern western terms back into Arabic along with other obstacles related to policies adopted by the interested organizations in this field. This attempt falls in the context of trying to conceptualize the mechanisms of producing Arabic phonological terminology in specialized dictionaries. We also try to shed light on the accuracy of these dictionaries and whether it was able to establish a unified standardized jargon among Arab countries in a response to the call of Arabic language organizations to advocate this matter.

الكلمات المفتاحية

المصطلح ; المعجم المتخصص ; آليات صناعة المصطلح