Sciences et Pratiques des Activités Physiques Sportives et Artistiques
Volume 8, Numéro 1, Pages 20-31
2019-06-03

درجة توظيف أساتذة التربية البدنية والريا ضية للكفايات التكنولوجية البيداغوجية في مراحل الدرس.

الكاتب : صالح ربوح . مدني بلقراورة . طاهر طاهر .

الملخص

يهدف هذا البحث الى تحديد درجة توظيف أساتذة التربية البدنية والرياضية للكفايات التكنولوجية البيداغوجية في مراحل الدرس و اشتملت عينة البحث على (72) أساتذة التربية البدنية والرياضية للعام الدراسي 2018/2019 في جميع ثانوي ولاية تيسمسيلت ، وقد تم اختيارهم بطريقة قصدية. تكونت الأداة من جزأين: الأول، وتشتمل على معلومات شخصية عن أفراد الدراسة مثل: المؤهل العلمي، والخبرة، والثاني: يتكون من (30) فقرة تصف درجة توظيف أساتذة التربية البدنية والرياضية للكفايات التكنولوجية البيداغوجية في مراحل الدرس (التخطيط، التنفيذ، التقويم)، وبعد جمع البيانات وتفريغها تمت معالجتها باستخدام طرق إحصائية وصفية، تمثلت في المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، أظهرت الدراسة النتائج الآتية: أنه لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في درجة توظيف أساتذة التربية البدنية والرياضية للكفايات التكنولوجية البيداغوجية في مراحل الدرس تعزى لمتغير المؤهل العلمي . في حين توجد هناك فروق ذات دلالة احصائية في درجة توظيف أساتذة التربية البدنية والرياضية للكفايات التكنولوجية البيداغوجية في مراحل الدرس تعزى لمتغير الخبرة التدريسية. وفي ضوء النتائج التي أسفرت عنها هذه الدراسة أوصي الباحث بعدد من التوصيات منها ضرورة عقد دورات تدريبية لأساتذة التربية البدنية من أجل الرفع من كفاياتهم التكنولوجية. This research aims to determine the degree of employment of teachers of physical and sports education for the technological and pedagogical competencies in the lesson stages. The sample included (72) professors of physical education and sports for the academic year 2018/2019 in all secondary schools of Tissemsilt. The program consists of (30) paragraphs describing the degree of employment of teachers of physical education and sports for pedagogic technological competencies in the stages of the lesson (planning, implementation, evaluation) After the collection and unloading of the data were processed using descriptive statistical methods, represented in arithmetic averages and standard deviations, the study showed the following results: There are no statistically significant differences in the degree of employment of teachers of physical and athletic education for the technological and pedagogic competencies in the lesson stages Scientific qualification. While there are differences of statistical significance in the degree of employment of teachers of physical education and sports of technological competencies pedagogy in the stages of the lesson due to the variable teaching experience. In light of the results of this study, the researcher recommended a number of recommendations, including the need to hold training courses for teachers of physical education in order to raise their technological competencies.

الكلمات المفتاحية

الكلمات الدالة: الكفاية- الكفايات التكنولوجية -الكفايات البيداغوجية- أستاذ التربية البدنية ; Key words: competence - technological competencies - pedagogic waste - professor of physical education