La Revue des Sciences Commerciales
Volume 18, Numéro 1, Pages 170-183

الطاقات المتجددة كسبيل لتحقيق التنمية المستدامة عرض التجربة الجزائرية والمصرية Renewable Energies As Way To Achieve Sustainable Development The Algerian And Egyptian Experience.

الكاتب : حيزية زايد . ابتسام حاوشين . هشام منصان .

الملخص

لقد تزايد الاهتمام بدراسة موضوع الطاقات المتجددة كونها تمثل أحدى أهم المصادر الرئيسية للطاقة العالمية خارج الطاقة التقليدية فضلا عن كونها طاقة نظيفة وغير ملوثة للبيئة مما يكسبها أهمية بالغة في تحقيق التنمية المستدامة. إذ تشير التوقعات إلى أن الطاقات المتجددة ستلعب دورا متزايدا في المستقبل، وعليه نجد العديد من الدول أولت الاهتمام لمثل هذه المصادر الطاقوية النظيفة والتي من شانها دون شك أن تلعب دورا رياديا في تحقيق التنمية المستدامة، خاصة و أن العديد من الدول أصبح اقتصادها رهينة لطاقات احفورية اقترن مصيرها بتقلبات أسعارها على المستوى العالمي إضافة إلى كون إنتاجها المحلي من هذه الطاقات لا يكفي لتلبية الطلب الهائل وهذا ما جعل دراستنا تأخذ تجربة دولتان وهما الجزائر ومصر باعتبارهما من بين من الدول التي تزخر بالعديد من الموارد الطبيعية التي تعتبر مصادر أساسية في تطوير الطاقات المتجددة لديها كما أنهما سطرتا العديد من البرامج التنموية لتطبيق مبادئ التنمية المستدامة . Abstract : Interest in the study of renewable energies has grown as it is one of the major sources of global energy outside conventional energy, as well as clean and non-polluting energy, which is critical for achieving sustainable development. It is expected that renewable energies will play an increasing role in the future, and therefore many countries have been interested in such sources of clean energy, which will undoubtedly play a leading role in achieving sustainable development, especially since many countries , Its economy has become a hostage to the fossil energy, which is linked to its fate by the fluctuations of its prices on the global level, in addition to the domestic production of this energy is not enough to meet the huge demand, which made our study takes the experience of two countries: Algeria and Egypt, are among the countries with many natural resources, which are essential sources in developing their renewable energies. They also have many developmental programs to implement the principles of sustainable development.

الكلمات المفتاحية

الطاقات المتجددة، التنمية المستدامة ، التجربة الجزائرية ، التجربة المصرية. ; renewable energies, sustainable development, the Algerian experience, the Egyptian experience.