معارف
Volume 12, Numéro 23, Pages 75-88
2017-12-01

دور التنمية المستدامة في ترقية الإتصال

الكاتب : اعمر عيشوش . رشيد بوكساني .

الملخص

الملخص: من خلال هذه الورقة البحثية سنحاول إبراز مدى مساهمة التنمية المستدامة في إرساء قواعد اتصال كفئة وفعالة في المؤسسة، فللاتصال أهمية كبيرة في المؤسسة حيث يعتبر من أهم الوظائف التي تقوم بها المؤسسة للتعريف بمنتجاتها وخدماتها والتعامل مع كل جماهيرها ، داخليين كانوا أم خارجيين، إضافة إلى القيمة المضافة التي تقدمها التنمية المستدامة إلى هذه الوظيفة الحساسة. إن قطاع الاتصال لم يول الأهمية اللازمة وبقي لمدة طويلة في آخر اهتمامات القائمين على المؤسسة لأسباب مختلفة ومنها عرقلة إرادة التغيير خاصة في وسائل الإعلام والوكالات والمعلنين، فهل يمكن تجاهل ولمدة طويلة التغير الحالي في الذهنيات، في الآراء والسلوكيات؟ تبدو هذه التحولات ( الاهتمام المتزايد بقطاع الاتصال ) واقعية كون أن هذه التطورات تستند على دوافع المواطنة حيث من مصلحة الفاعلين في عالم الاتصال الاستجابة لتوقعات وتوجهات المجتمع والحرص على تلبيتها كما أن على الاتصال القيام بوظيفته باعتباره مركز خبرة وإبداع للمجتمع وتكيفه مع رهانات التنمية المستدامة. انطلاقا مما سبق، سنحاول التعرف على وظيفة الاتصال وإسهامات التنمية المستدامة على هذه الوظيفة. الكلمات المفتاحية: التنمية المستدامة – الاتصال المستدام – المسؤولية الاجتماعية – الاحتباس الحراري Abstract: In this research paper, we try to present how sustainable development contributes to found communicative rules as an effective group in the company. Communication is of a great importance as it is considered as the most important job the company does to exhibit its products, to offer services and to deal with all publics, whether domestic or outsiders, adding the plus-value that the sustainable development provides with this delicate function.. The sector of communication hasn't been given the necessary importance in the company, and yet remained for a long time an ultimate preoc-cupation to those responsible for different reasons, such as, impeding the will of change, especially in the mass media, the agencies and the ad-vertisers. So do we disregard the actual change in mentalities, in opinions, and in behaviors? These changes seem to be realistic (the increasing interest of the sector of communication) because these evolutions are based on motives of citizenship, where it is in the favor of the actors in the world of communication to comply with expectations and tendencies of society. Just as the communication has to do a job provided that it is a centre of competence and creativity for society and its adaptation to sustainable development challenges. Basing on what is said before; we try to acknowledge the function of communication and the contributions of the sustainable development to it. Keywords: Sustainable development - Durable communication - Social responsibility - Global warming

الكلمات المفتاحية

التنمية المستدامة – الاتصال المستدام – المسؤولية الاجتماعية – الاحتباس الحراري