معارف
Volume 12, Numéro 23, Pages 303-325

أثر برنامج تربية بدنية ورياضية في تنمية التفكير الابداعي الحركي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية (6- 7) سنوات دراسة ميدانية بالمدرسة الابتدائية تامشيط 3–باتنة-

الكاتب : مريم مبارك . السعيد يحياوي .

الملخص

يهدف البحث إلى الكشف عن ما يأتي: -تصميم برنامج للتربية البدنية والرياضية يتناسب مع القدرات البدنية والحركية والمعرفية لتلاميذ المرحلة الابتدائية (6-7)سنوات. -التعرف على تأثير برنامج التربية البدنية والرياضية في تنمية التفكير الابداعي الحركي لتلاميذ المرحلة الابتدائية (6-7)سنوات -التعرف على الفروق بين نتائج الاختبارات القبلية والبعدية في اختبارات التفكير الابداعي الحركي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية (6-7) سنوات. واستخدم الباحثان المنهج التجريبي لملائمته لطبيعة البحث، فيما تكونت عينة البحث من تلاميذ المرحلة الابتدائية (6-7) سنوات بالمدرسة الابتدائية تامشيط 3 بباتنة للعام الدراسي 2015/2016 والبالغ عددها (20) تلميذ، وطبق على هذه العينة قياس قبلي وقياس بعدي. كما استخدم الباحثان مجموعة من اختبارات التفكير الابداعي الحركي (اختبار الطلاقة الحركية، واختبار المرونة الحركية، واختبار الأصالة الحركية) على تلاميذ السنة أولى ابتدائي. وتم وضع برنامج للتربية البدنية والرياضية لتنمية التفكير الابداعي الحركي لفترة (10) أسابيع ولمدة (45) دقيقة في الوحدة التعليمية، وتم معالجة البيانات إحصائيا باستخدام الحقيبة الاحصائية SPSS. واستنتج الباحثان ما يأتي: -برنامج التربية الرياضية ذو تأثير ايجابي وفعال في تنمية التفكير الابداعي الحركي لتلاميذ المرحلة الابتدائية (6-7) سنوات. -وجود فروق ذات دلالة معنوية بين نتائج القياسين القبلي والبعدي لاختبارات التفكير الابداعي الحركي بعد تطبيق برنامج التربية البدنية والرياضية على تلاميذ المرحلة الابتدائية (6-7) سنوات ولمصلحة الاختبار البعدي. الكلمات الدالة: Abstract : The researchaims to the discovery of the following: - To make an educational plan for the practice of sport thatfits the physical, dynamic and know ledgeblecapacities of the pupils in primaryschooling of (6-7) yearsold. - to recognize the effect of the physicaleducation and sport programme in devloping the thenkingcreativitymotor of primarychildren of (6-7) yearsold. - To recognige the difference sbetween the results of pre and post test in thenking creativity motor for primaryschoolpupils (6-7) years. The tworesearchers used the experimental method way because itissuitable for the nature of the research. Futhermore the experimental category of primary schoo lchildren trained in "Tamchit 03" primaryschool of Batna for the school- years (2015-2016) and the irnumber reached (20) pupils. Theyapplied on this categoryboth the pre and post measurement. The twore searches used a group of the thinking creativity motor tests or exams (MotorFluidityTesting, Test of motorflexibility, Test of motororiginality) on the 1st primary schoolpupils and theyused an educationalphysical and sportive programme to develop the thinking creativemotor in (10) weeks and for (45) minutes in one educational unit. The treatment of results was do nestatically by usingstatistics SPSS. The twore search ersdeduced the followingfindings. - The programme of the physicaleducation and sport has astrong effective impact in developing the thinking creativemotor for the pupils (6-7) years. - There are moral differencesbetween the results of the precedent and later tests of the thinking creativity motorafter the application of the sportive programme on children of premaryschool, who are agedbetween (6-7) yearsold, and for the interest of the later test. Key-words:the physicaleducation and sport programme- thinkingcreativitymotor - the primaryschool

الكلمات المفتاحية

برنامج تربية بدنية ورياضية– التفكير الابداعي الحركي – المرحلة الابتدائية.