معارف
Volume 12, Numéro 23, Pages 31-48
2017-12-01

The Determinants Of Foreign Direct Investment In North African Countries Econometric Study With Panel Data

Authors : . Mohamed . Retia . Khemissi Gaidi .

Abstract

Abstract: Most countries in the world are working hard to attract more foreign direct investment. This paper aims to respond to the following question: what are the determinants determines of foreign direct investment in North African countries? The study employed panel data analysis: pooled ordinary least square method, fixed effects and Random Effect methods. As well as a dynamic panel model, ten countries were sampled for the study. The analyzed data covered for the period 1980-2010. And present a set of Stata11 programs to conveniently execute them. The results indicate a significant long-run impact of trade openness; economic growth, inflation, and lag of FDI are considered as the most significant determinants of foreign direct investment inflows to North African countries. Key words: FDI, fixed effect, Random Effect, Poold Mean Group (PMG) and Mean Group (MG). ملخص: تعطي غالبية بلدان العالم أهمية كبيرة للاستثمار الأجنبي المباشر وتعمل بجهد لتحفيزه وجذبه، وفي هذا الإطار، يهدف عملنا البحثي إلى الإجابة على السؤال التالي: ما هي محددات الاستثمار الأجنبي المباشر في دول شمال إفريقيا ؟ وللإجابة على هذا السؤال استخدمنا دراسة تستند إلى تحليل بيانات البانل باستعمال نماذج التأثيرات الثابتة والعشوائية، بالإضافة إلى اعتمادنا النماذج الديناميكية للبانل، حيث تم اختيار عينة تتكون من عشرة بلدان للفترة الممتدة من 1980-2010 ، وذلك بالاستعانة بالبرنامج الإحصائي 11stata من أجل تقدير مختلف النماذج واختبار الفرضيات. توصلنا إلى نتائج تبين الأثر المعنوي على المدى البعيد للانفتاح التجاري، النمو الاقتصادي، التضخم وكذلك التأخير في الاستثمار الأجنبي المباشر الذي يعتبر من أهم المحددات المعنوية لتدفق الاستثمار الأجنبي المباشر إلى بلدان شمال إفريقيا. كلمات مفتاحية: الاستثمار الأجنبي المباشر، التأثير الثابت، التأثير العشوائي، وسط المجموعات المدمجة (PMG)ووسط المجموعات (MG).

Keywords

FDI, fixed effect, Random Effect, Poold Mean Group (PMG) and Mean Group (MG).