معارف
Volume 12, Numéro 23, Pages 74-90
2017-12-01

تقويم الأهداف والكفاءات وفق منهاج التربية البدنية والرياضية

الكاتب : عادل خوجة . مراد بن عمر . عيسى صواش .

الملخص

التقويم وسيلة في خدمة المعلم والمتعلم على حد سواء، حيث توفر للأول المعلومات اللازمة ويكشف عنها، ليطلع على مدى تحقق الأهداف المسطرة، وتسمح للثاني بتحديد موقعه من التدرج البيداغوجي، ويبقى التقويم يطرح اشكالية عندما يتعلق الأمر بالنتائج البدنية (تطور التصرفات الحركية) والمعلم يواجه هذا الإشكال خلال تقويم تصرفات تلاميذه، وكثيرا ما يعترف بهذه الخصوصية. والتجانس بين الأهداف المعلن عنها والتقويم، يسمح بالتكفل الحقيقي بمدى التطور الحاصل بعد مسار تعلمي معين، ويعتمد التقويم في التربية البدنية والرياضية على الممارسة الحركية ومدى الاستجابة لمتطلبات الموقف والنتائج المترتبة عنه. ويتم تقويم الكفاءة في نهاية المسار التعلمي، وذلك بالتحقق من مدى اكتساب التلاميذ لمركباتها المعلن عنها في المنهاج من خلال شبكات تقويمية لوضعيات إدماجيه تقويمية. وبناءا ومما سبق يطرح الاشكال التالي: كيف يتم تفعيل عملية التقويم للكفاءات والأهداف وفق منهاج التربية البدنية والرياضية؟ Abstract: Evaluation is a means to serve both the teacher and the learner; it provides the first with the necessary information and discloses it to see how well the objectives are achieved, and it allows the second to determine the position in the pedagogic scale. The evaluation remains problematic when it comes to physicals results (evolution of motor behaviors), the teacher faces this problem during the evaluation of the actions of his students, and often recognizes this privacy. And the harmony between the declared objectives and the evaluation allows real care of the extent of development after a given learning path, the evaluation in physical education and sports depends on the kinetic practice and the extent to which the situation and its consequences are required. Competency evaluation at the end of the learning career is done by verifying how pupils being have acquired its components declared in the curriculum .This being said, the following question is asked : how to activate the evaluation process for competencies and objectives according to the curriculum of physical education and sports?

الكلمات المفتاحية

تقويم الأهداف والكفاءات . منهاج التربية البدنية والرياضية