مجلة كلية الآداب و العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 12, Numéro 25, Pages 279-302
2019-06-02

النص التعليمي والمتعلم الجزائري في ضوء نظرية التلقي (أفريل 2019)

الكاتب : عبدالله بوسيف .

الملخص

: الملخص: يهدف المقال إلى محاولة تتبع مفهوم النص التعليمي وما يحمله من علامات وإشارات تسهم بشكل فعّال، في عملية التواصل بين القارئ والنص، إلى جانب معرفة دور النص التعليمي في العملية التعليمية التّعلّمية من جهة، وعلاقته بالواقع من جهة أخرى، كما يرمي المقال إلى الـأكيد على أهمية النص التعليمي ودوره الفعّال في إكساب المتعلم الجزائري رصيدا لغويا يمكنه من التواصل مع غيره في المواقف المختلفة. وتمثلت خطوات المقال في الآتي: في البداية سأحاول التعريف بالنص في الجانبين اللغوي والاصطلاحي، وكذا المقصود بالنص التعليمي، ثم سأعكف على ابراز أهم المعايير المعتمدة في اختيار النصوص التعليمية، إلى جانب الاشارة وظيفة النص التعليمي وإسهامه في إكساب المتعلم الجزائري معجماً لغوياً وظيفياً، مروراً بالإشارة إلى رؤية أصحاب نظرية التلقي إلى النص والقارئ ، وانتهاءً عند دور الحضارة العربية في إثراء النص التعليمي الجزائري بألفاظ وعبارات جديدة. الكلمات المفتاحية: النص التعليمي – المتلقي – الجزائر– نظرية التلقي. Abstract The article is an attempt to track the concept of the educational text and its signs and indications that effectively contribute to the process of communication between the text and its reader, in addition to knowing the role of the educational text in the educational learning process on the one hand and its relation to reality on the other. The educational text and its advantageous role in providing the Algerian learner with a linguistic asset which enables him/her to communicate with the others within various situations. The article is conducted adopting the following steps: First I will try to define "the text linguistic ally and idiomatically, as well as the meaning of the text, Secondly I will work on highlighting the most important criteria that are applied for selecting the educational texts, and besides a there will be reference to the function of the educational text and its role giving the Algerian learner a functional glossary, Moreover the receptiveness theory with regards to its contribution to the text’s transcendence . Finally I’ll conclude and ending at exploring impact the Arab civilization influence through enriching the educational text by new words, terms and expressions. Key Words: Educational text , Recipient, Algeria, Reception theory.

الكلمات المفتاحية

النص التعليمي – المتلقي – الجزائر– نظرية التلقي.