مجلة اقتصاد المال و الأعمال
Volume 3, Numéro 2, Pages 362-384

دور التوجيه والإرشاد في نشر ثقافة التعليم التقني لدى عينة من طلبة الثانوية العامة بمحافظات غزة

الكاتب : محاضر جامعي محاضر جامعي .

الملخص

ملخص الدراسة هدفت الدراسة الحالية للتعرف إلى درجة قيام التوجيه والإرشاد لدوره في توجيه طلبة المرحلة الثانوية نحو التعليم التقني بمحافظات غزة, والكشف عن دلالات الفروق في متوسطات تقديرات عينة الدراسة لدرجة قيام المرشدين التربويين لدورهم تبعا لمتغيرات (الجنس, المنطقة التعليمية, سنوات الخدمة) ووضع سبل تطوير دور التوجيه والإرشاد في توجيه طلبة المرحلة الثانوية نحو التعليم التقني بمحافظات غزة وقد استخدم الباحث المنهج التحليلي الوصفي والاستبانة كأداة قياس المكونة من 25 فقرة موزعة على ثلاثة أبعاد وبلغ عدد أفراد العينة (54) مرشدا ومرشدةً من الجنسين بنسبة (50%) من المجتمع الأصلي وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1- الدرجة الكلية لتقدير أفراد العينة من المرشدين في توجه طلبة المرحلة الثانوية نحو التعليم التقني بلغت(47.02%) بدرجة قليلة حيث حصل المجال الأول على وزن نسبي (47.40) وحصل المجال الثاني على وزن نسبي(46.24%) وحصل المجال الثالث على وزن نسبي (47.31%). 2- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات عينة الدارسة لدور التوجيه والإرشاد في توجيه طلبة المرحلة الثانوية نحو التعليم التقني تعزى لمتغير الجنس لصالح الذكور. 3- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات عينة الدارسة لدور التوجيه والإرشاد في توجيه طلبة المرحلة الثانوية نحو التعليم التقني تعزى لمتغير المنطقة التعليمية لمجال (تفاعل التوجيه والإرشاد مع الطلبة لتوجيههم نحو التعليم التقني) ووجود فروق لصالح المنطقة الوسطى في المجالين الأخرين. 4- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات عينة الدارسة لدور التوجيه والإرشاد في توجيه طلبة المرحلة الثانوية نحو التعليم التقني تعزى لمتغير سنوات الخبرة. 5- من سبل تطور دور التوجيه والإرشاد في توجيه طلبة الثانوية نحو التعليم التقني توفير جميع التسهيلات والإمكانيات المتاحة لتحقيق الهدف. Study Summary The aim of the study is to identify the degree to which guidance and is given to its role in directing secondary students towards technical education in Gaza governorates and to reveal the significance of the differences in the mean of the sample of the sample to the degree of the role of the educational mentors depending on (sex, educational area and years of service) and putting ways of developing the role of guidance in directing secondary students towards technical education in Gaza Governorates. The researcher used the descriptive analytic method and the questionnaire as a measuring tool consisting of 25 paragraphs divided into three dimensions. The sample consisted of (54) mentors and guides of both sexes with 50%. The study found the following results: 1. The total score for estimating the sample members of guides in the orientation of secondary students towards technical education reached (47.02%) to a small extent where the first field obtained a relative weight (47.40).and the second field obtained a relative weight (46.24%but the third field obtained (47.31%). 2 - There are statistically significant differences between the mean of the sample of the study sample for the role of guidance and guidance in directing the secondary school students towards technical education is attributed to gender variable in favor of males. 3- There were no statistically significant differences between the average of the sample of the role of guidance and guidance and in directing the secondary school students towards the technical education due to the variable of the educational area of the field (the interaction of guidance and guidance with the students to guide them towards technical education) and the differences in favor of the central region in the other fields. 4 - There are no statistically significant differences between the average of the sample of the study sample for the role of guidance and guidance in directing secondary school students towards technical education due to changes in years of experience. 5 – One of the ways in which the role of guidance and guidance in directing secondary students to wards technical education, is being to providing all facilities and possibilities that are available for achieving the goal.

الكلمات المفتاحية

د ; در