معارف
Volume 10, Numéro 19, Pages 69-82
2015-12-01

مدى مواكبة أساتذة التربية البدنية والرياضية لمنهاج المقاربة بالكفاءات وانعكاساته على مستوى تلاميذ الطور الثانوي 16 ـ 18 سنة

الكاتب : العربي .قبورة . جمال .مقراني . حسين بن زيدان .

الملخص

لقد اندرج بحثنا تحت عنوان "مدى مواكبة أساتذة التربية البدنية والرياضية لمنهاج المقاربة بالكفاءات وانعكاساته على مستوى تلاميذ الطور الثانوي 16 ـ 18 سنة"دراسة مسحية على أساتذة التربية البدنية والرياضية بالتعليم الثانوي (ولاية وهران) تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى مواكبة أساتذة التربية البدنية والرياضية لمنهاج المقاربة بالكفاءات في الطور الثانوي والفرض من الدراسة أن جل أساتذة التربية البدنية والرياضية يواكبون التدريس بمنهاج المقاربة بالكفاءات في الطور الثانوي وقد شملت العينة أساتذة التربية البدنية والرياضية بالطور الثانوي وبلغ عددها 33 أستاذ بنسبة 100% من مجتمع أصلي مكون من 33 أستاذ ,ولقد اعتمدنا في بحثنا هذا الاستمارة الإستبيانية والمقابلة الشخصية بحيث اعتمدنا على المنهج الوصفي وهذا لملائمته لطبيعة بحثنا وحل المشكلة المطلوب دراسته قاصدين جمع البيانات والمعلومات والآراء وعرضها وتحليلها تحليلا منطقيا وقد توصلنا إلى أهم استنتاج" تنظيم لقاءات وندوات خاصة بالأساتذة لتحفيزهم على مواكبة هذا النظام الجديد" ومن خلال تطرقنا لهذا الموضوع خلصنا في الأخير إلى أهم توصية" تكثيف الملتقيات والأيام الدراسية التي تتطرق للمقاربة بالكفاءات ، والتي تتطرق أيضا لمناهج التربية البدنية والرياضية". Summary of the study: Our research is integrated under the title of "the extent keep up with professors of physical education and sports curriculum competencies approach and its impact on the level of the secondary stage students 16 ـ 18 years " a survey on the faculty of physical education and sports in secondary education (town of Mostaganem ) , this study aims to find out the extent keep up with professors of physical education and sports curriculum competencies approach in the secondary stage and the Purpose of the study that most professors of physical education and sports keep up teaching Platform competencies approach in the secondary stage has sample included professors of physical education and sports extremes secondary were selected at random and numbered 33 Professor of 100% of an indigenous community consisting of 33 professor , and we have adopted in our research for The questionnaire and personal interview so we depend on the descriptive Curriculum and this suits the nature of our problem solving required study intending to collect data , information and opinions , view and analyzed logically have reached an important conclusion , " the organization meetings and seminars of professors to motivate them to keep up with this new system , "and through talked about this subject we concluded in the end to the most important recommendation of the " intensification of meetings and study days that address the approach competencies , which also addresses the curriculum of physical education andsports".

الكلمات المفتاحية

أساتذة التربية البدنية والرياضية. لمنهاج المقاربة بالكفاءات . تلاميذ الطور الثانوي