معارف
Volume 10, Numéro 19, Pages 213-228
2015-12-01

نحو منظور متكامل لتقييم أداء مؤسسات التعليم الجامعي باستخدام بطاقة الأداء المتوازن Bsc

الكاتب : علي غزيباون .

الملخص

بالرغم من أن معظم مؤسسات التعليم العالي بالجزائر بدأت تهتم بوضع تنبؤاتها المستقبلية من طرف نيابة مديرية الجامعة المكلفة بالتخطيط والاستشراف، وكذا وضع الموازنات السنوية التي يعدها الأمناء العامون على مستوى الكليات والجامعات، إلا أن تنفيذ هذه الخطط وقياس الأداء لا يزال في بداياته حيث يحظى بكثير من الاهتمام من طرف صناع القرار لما يمثله من قدرة هذه المؤسسات الجامعية على تقويم الممارسات الحالية ومدى ارتباطها بتحقيق الأهداف الإستراتيجية لها. وفي ضوء التطورات الحديثة للفكر الإداري، ظھر في بدایة التسعینات أسلوب جدید في المحاسبة الإدارية لتقییم الأداء استند على تحدید الاتجاه الاستراتیجي للمؤسسة وقیاس تقییم الأداء باتجاه تحقیق الأهداف وقد أدى ذلك إلى ظهور العديد من الأدوات المستخدمة في القياس من بينها بطاقة الأداء المتوازن Balanced Scorecard (BSC) ، حيث تهتم بتحقيق التوازن في عمليات القياس بين مختلف الأبعاد، ولمختلف الأطراف، وبمراعاة العناصر الزمنية المتعددة. ويمثل هذا البحث محاولة للتعرض لموضوع قياس الأداء المتوازن بما ييسر لمؤسسات التعليم الجامعي إمكانية الاستفادة منه وتطبيقه. الكلمات المفتاحية: بطاقة الأداء المتوازن، الأداء الجامعي. Abstract: Although most institutions of higher education in Algeria began interested in developing future forecasts and that of the party on behalf of the University Directorate in charge of planning and foresight ، in addition to the annual budget prepared by the Secretaries-General on the level of faculties and universities، but the implementation of these plans and performance measurement is in its infancy and currently has the attention center decision-makers because it represents the ability of these institutions to assess current practices and how they relate to achieving its strategic objectives. the strategic direction of the institution and measurement of performance assessment towards the achievement has led to the emergence of the number of tools used in the measurement ، including the Balanced Scorecard Balanced Scorecard (BSC)، where this tool is interested in achieving a balance between performance measurement various dimensions of operations ، and the various parties ، and taking into account various elements of the time . This research represents an attempt to exposure to the subject of balanced performance measure to facilitate the possibility of higher education institutions benefit from it and apply it . The study aims to demonstrate the importance of strategic planning in improving the quality of the performance of universities، and the role of performance evaluation in the continuous improvement of the quality of the educational process and its outputs and their impact on society، and view the tools of management accounting to assess the performance and the extent of use in universities to get the curriculum that can help universities to achieve their long and short-term strategies Key words: Balanced Scorecard، university performance.

الكلمات المفتاحية

بطاقة الأداء المتوازن، الأداء الجامعي