المجلة الدولية للاتصال الاجتماعي
Volume 5, Numéro 1, Pages 9-20
2018-03-02

Mass Communication Ethics: An Islamic Perspective And An Islamic Code Of Ethics For Communicators

Authors : . Sulieman Salem Saleh Salem .

Abstract

The present study fits into a larger epistimological framework that is designed to give new adapted answers to the ethical and deontological problmatics imposed on mass media currently, by recourse to the normative Islamic sytem of values. Furthermore, the study intends to propose a new normative perspective inspired mainly by the Islamic tradition as a basis for mass media codes that stand for the diversity and complexity of the Islamic civilizational and ethical perspective, and to transcend the limitations of the western- based model of ethics. Keywords: Mass communication ethics, normative Islamic sytem of values, the Islamic tradition, mass media codes. الملخص تنخرط الدراسة الحالية في إطار معرفي أوسع يستهدف تقديم إجابات معرفية جديدة ومكيفة للمسائل الأخلاقية و الدينتولوجية المطروحة اليوم على وسائط الاعلام ، من خلال الاستناد إلى منظومة القيم المعيارية المستمدة من النسق الإسلامي. علاوة على ذلك، تستهدف الدراسة اقتراح منظور معياري جديد مستوحى أساسًا من التقاليد الإسلامية كأساس لتشييد مواثيق و بروتوكولات أخلاقية و ديونتولوجية ، ناظمة للعمل الاعلامي و عاكسة لمدى التنوع و التعقد الذي يتميز به المنظور الحضاري والأخلاقي الإسلامي و متتجاوزة لقصور النموذج الغربي المعياري الاخلاقي.

Keywords

أخلاقيات الاتصال الجماهيري، منظومة القيم المعيارية الإسلامية، التقاليد الإسلامية ، مواثيق وسائط الإعلام. Mass communication ethics, normative Islamic sytem of values, the Islamic tradition, mass media codes.