دراسات اقتصادية
Volume 10, Numéro 3, Pages 293-317
2016-08-01

دور بطاقة الأداء المتوازن في تقييم أداء سوق متعاملي الهاتف النقال في الجزائر

الكاتب : لطرش وليد . الهاشمي بن واضح .

الملخص

جاءت هذه الدراسة لتسلط الضوء على أهمية بطاقة الأداء المتوازن في قياس وتقييم أداء المؤسسات الإقتصادية، على إعبار أنها نموذج متكامل يعتمد على مجموعة من المؤشرات المالية وغير مالية التي تستخدم في تتبع نتائج المؤسسة الماضية والمستقبلية على حد سواء، والموزعة على أربعة أبعاد أساسية (البعد المالي، بعد الزبائن، بعد العمليات الداخلية، بعد التعلم والنمو). على هذا الأساس جاء تساؤل الدراسة على النحو الآتي: كيف يمكن إستخدام بطاقة الأداء المتوازن في تقييم سوق متعاملي الهاتف النقال في الجزائر؟، حيث هدف الدراسة إلى التعريف ببطاقة الأداء الموازن وإبراز أهميتها في تقييم أداء المؤسسات الإقتصادية، وكيفية إستخدام والمؤشرات المالية وغير المالية في هذه العملية. ومن أهم نتائج هذه الدراسة هو تحسن أداء السوق ونموه الدائم طول فترة الدراسة، كما سمحت مؤشرات البطاقة بمقارنة أداء المؤسسات الثلاث (djezzy mobilis, Ooredoo,) العاملة في سوق خدمات الهاتف النقال في الجزائر. وفي الأخير أوصت الدراسة بضرورة التشهير بأهمية نموذج بطاقة الأداء المتوازن في تتبع نتائج المؤسسات الإقتصادية، وإلزام المؤسسات به إن أمكن. this study came to highlight the importance of balanced scorecard to measure and evaluate the performance of economic institutions, the cost element as an integrated model based on a combination of financial and non-financial indicators used in tracking the results of past and future establishment alike and distributed over four basic dimensions (financial dimension, after customers, after internal processes, learning and growth). On this basis the question came study as follows: How can I use balanced labour market assessment alaaa card holders Algeria mobile?, where the aim of the study to identify and highlight the importance of balance scorecard in evaluating the performance of economic institutions, and how to use financial and non-financial indicators in the process. The most important outcome of this study is to improve the performance of permanent growth and market the length of study, as I let the card indexes compare the performance of the three institutions (djezzy mobilis, Ooredoo), working in the mobile services market in Algeria. In the latter study recommended the need to publicize the importance of model scorecard to track results of economic institutions, and to require its institutions if possible.

الكلمات المفتاحية

الكلمات الدالة : بطاقة الأداء المتوازن، تقييم الأداء، سوق متعاملي الهاتف النقال في الجزائر. Key words: scorecard, performance evaluation, market of Mobile phone operators in Algeria.