دراسات اقتصادية
Volume 10, Numéro 29, Pages 403-412

The Impact Of Information Technology On Customer Relationship Management (case Study: Travel Agencies In Batna)

Authors : Ouarda Khennoufa . Iman Benziane .

Abstract

This research paper aims to investigate the availability of information technology within travel agencies in the city of Batna, and its impact on customer relationship management. Data was collected from nineteen travel agencies through a questionnaire designed for the purpose of the study, this latter used descriptive statistic methods to interpret the data and to test the hypothesis which aims to analyze and detect the relationship between the direct influence of information and technology and the customer relationship management. The findings showed that there is no relation or impact of information and communication technology on customer relationship management. A set of recommendation was provided. تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى توفر تكنولوجيا المعلومات في الوكالات السياحية بمدينة باتنة ، وما مدى تأثيرها على تطبيق إدارة العلاقة مع الزبون. وقد تم جمع البيانات من المجتمع الكلي للدراسة والمقدر ب 19 وكالة عن طريق استبانه صممت لأغراض الدراسة، هذه الأخيرة استخدمت الأساليب الإحصائية الوصفية والاستدلالية لتفسير بياناتها واختبار فرضياتها الخاصة بالتحليل والكشف عن علاقة التأثير المباشرة لتكنولوجيا المعلومات وإدارة العلاقة مع الزبون. وأظهرت النتائج إلى عدم وجود علاقة ارتباط وتأثير لتكنولوجيا المعلومات على إدارة العلاقة مع الزبون. وتم تقديم مجموعة من التوصيات.

Keywords

Key Words: Information Technology, Customer Relationship Management, Travel Agencies. الكلمات المفتاحية: تكنولوجيا المعلومات، إدارة العلاقة مع الزبون، الوكالات السياحية.