دراسات اقتصادية
Volume 10, Numéro 1, Pages 295-310
2016-01-01

المستهلك النهائي كعنصر مؤثّر في صياغة الإستراتيجية الترويجية للمؤسسة – دراسة نظرية تحليلية -

الكاتب : والي عمار .

الملخص

لقد أصبحت بيئة الأعمال تتميّز بالتعقّد والديناميكية والتداخل في المتغيّرات، وهذا ناتج عن زيادة المعروض من المنتجات على اختلاف أنواعها، وبالتالي اشتداد المنافسة في معظم القطاعات، وعدم استقرار البيئة التسويقية التي تنشط فيها المؤسسات يحتّم على المؤسسة التي تريد تحقيق أهدافها في البقاء والاستمرار، ومن ثمّ النمو والتوسّع في السوق اٍلى تخطيط أنشطتها التسويقية بما يتوافق مع متغيّرات البيئة التي تنشط فيها، هذه الأنشطة تكون موجّهة بالأساس إلى المستهلك، ومن بين الأنشطة التي تقوم بها المؤسسة نجد الترويج، بحيث أنّ هذا العنصر من عناصر المزيج التسويقي له دور كبير في التأثير على سلوكات المستهلكين المستهدفين، كما أنّه بدوره يتأثّر بهذه السلوكات، لذلك يمكن القول بأنّ المستهلك هو نقطة البداية تخطّط على ضوئه الأنشطة الترويجية، ونقطة النهاية بحيث يُستهدف بهذه الأنشطة، وعليه فانّ المؤسسة الاقتصادية مطالبة بدراسته دراسة وافية وبصفة مستمرّة من أجل تخطيط هذه الأنشطة. Summary : Modern Business environment is characterized by complexity, dynamicity and the overlap of several active variables due to the availability and diversification of supply products in the market at the right price with the expected quality, the fact that led to fierce competition among service providers in several service industry fields. However, the instability of the marketing environment in which the companies operate makes it imperative for the organization that seeks to achieve its chief goals of survival, stability growth and expansion to plan its marketing activities in line with variables of the environment in which it operates. These marketing activities are basically designed to satisfy consumer needs and wants. In this context, promotion is an element of the marketing mix that plays a major role in influencing consumption behaviors and purchasing patterns of target consumers. In this regard, we can say that the consumer is the starting point of any marketing activity, and hence promotional activities should be set in parallel with consumer perception and needs. Eventually, promotion should be studied and examined thoroughly by the organization, and on an ongoing basis for a successful planning of its marketing activities.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: المستهلك، سلوك المستهلك، استراتيجية الترويج