الباحث
Volume 11, Numéro 1, Pages 79-104

توظيف الأمثال السائرة في إثراء كفايات متعلمي العربية

الكاتب : ياسر بن محمد بابطين . محمد الجراح .

الملخص

ملخص: تُمثل الأمثال السائرة جزءا من المجال التداولي للغة، وتتميز في أسلوبها ومحتواها بخصائص تميزها عن سائر فنون التعبير، وتهدف الدراسة إلى تحليل خصائص الأمثال التعليمية، وتقديم إطار منهجي لإثراء الكفايات اللغوية والثقافية والاتصالية لمتعلمي اللغة، باستعمال الأمثال السائرة، في ضوء الأساليب الحديثة لتعليم اللغات والتعلم النشط. Abstract: Proverbs are part of the pragmatics of language field, and proverbs have a number of stylistic and incorporeal attributes, and they are characterized on other arts of expression. This research seeks to analyse educational characteristics for proverbs, and provide a framework for enriching linguistic, cultural and communicative competencies for Arabic learners. The usage of proverbs achieves the active education according to the latest methods of teaching languages.

الكلمات المفتاحية

تدريس ; العربية ; الناطقيبن بغيرها ; الأمثال السائرة ; Teaching ; Arabic ; The speakers of other languages ; Proverbs