مجلة الحكمة للدراسات التربوية والنفسية
Volume 7, Numéro 1, Pages 190-210

التعلم المنظم ذاتيا وعلاقته بالتفكير الإبتكاري و التحصيل الدراسي

الكاتب : مطروني فيصل .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على التعلم المنظم ذاتيا وعلاقته بالتفكير الإبتكاري و التحصيل الدراسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي، و قد شملت عينة البحث على مائتين و خمسين (250) تلميذ ا و تلميذة منهم 111 تلميذا و 139 تلميذة من تلاميذ السنتين الثانية و الثالثة ثانوي مـن الشعــب الأدبية و العلمية ، و قد كشفت نتائج الدراسة عن عدم وجود علاقة ارتباط موجبة بين التعلم المنظم ذاتيا و التفكير الابتكاري و التحصيل الدراسي، كما توصلت الدراسة إلى وجود فروق في استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا ( وضع الأهداف و التخطيط، التسميع و الحفظ ، طلب المساعدة الاجتماعية) و الدرجة الكلية للمقياس بين الذكور و الإناث و لصالح الإناث، كما توصلت الدراسة إلى عدم و جود فروق دالة إحصائيا في استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا بين تلاميذ التعليم الثانوي حسب متغير المستوى الدراسي ( الثانية ثانوي، الثالثة ثانوي) و متغير الشعبة (أدبي، علمي). The current study aims to reveal the relationship's nature between the self-regulated learning , the creative thinking and the academic achievement. With the study of the differences in the self-regulated learning (goals setting and planning, keeping records and monitoring, rehearsing And memorizing, keeping of social assistance). All this among the high school students depending on the variable sex( male, female), the variable of the educational level ( 2nd year in high school, 3rd year in high school), as well as the variable of branch of study ( literary , scientific) The researcher has used the descriptive analytical method. The current study sample consisted of 250 students, distributed over the above -mentioned high schools with 111 males and 139 females. In terms of the educational level, the number of the 2nd year students in high school was 186 students and that of the 3rd year was 64 students. Concerning the branch of study, our study sample comprised 171 scientific students and 79 literary students for the academic year: 2016-2017.

الكلمات المفتاحية

التعلم المنظم ذاتيا - التفكير الابتكاري - التحصيل الدراسي