دراسات اقتصادية
Volume 7, Numéro 2, Pages 41-55
2013-08-01

مساهمة المناخ التنظيمي في تحقيق جودة مؤسسات التعليم العالي في الجزائر من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بجامعة البويرة -

الكاتب : إبراهيم عاشوي . بلقاسم سعودي .

الملخص

تهدف هذه الدارسة إلى توضيح أهمية ودور المناخ التنظيمي في تحقيق جودة مؤسسات التعليم العالي، كما تهدف الدارسة إلى توضيح العلاقة وآلية التأثير بين المناخ التنظيمي وأبعاد الجودة الشاملة في التعليم العالي؛ وقد شملت الدراسة عينة من الأساتذة بجامعة البويرة (45) أستاذ، كما انطلقت الدراسة بطرح مجموعة من التساؤلات والفرضيات وتحديد نموذج الدراسة، والتي تهدف إلى تحديد أثر المناخ التنظيمي في تحقيق جدة المؤسسات الجامعية. وخلصت الدراسة إلى وجود دور وأثر للمناخ التنظيمي في تحقيق وانجاح تطبيق معايير الجودة الشاملة في مؤسسات التعليم العالي، وذلك من خلال تحسين الهياكل التنظيمية في الجامعة وأنماط الاتصال، وكذا زيادة فرص المشاركة الفعلية في عملية اتخاذ القرار وتوفير الأدوات والتكنولوجيا اللازمة في العملية التعليمية الجامعية. education quality and the role, as this study aims to clarify the relationship and the mechanism of the effect of the regulatory climate and the dimensions of the overall quality of higher education; the sample of professors at the University of Bouira included in the study (45), professor, also launched the study by asking a series of questions and hypotheses and determine the study model, which aims to determine the impact of the regulatory climate in achieving Jeddah university institutions. The study concluded that the presence of the role and impact of organizational climate in achieving the success of the application of total quality in the institutions of higher education standards, and by improving the organizational structures at the university and communication patterns, as well as increase the chances of actual participation in decision-making and provide the tools and technology necessary in university educational process. This study aims to clarify the importance of the regulatory climate in the achievement of institutions of higher

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: المناخ التنظيمي، القيادة التنظيمية، الاتصال، التكنولوجيا، جودة التعليم العالي Keywords: Organizational climate, Organizational leadership, Technology, the quality of higher education