دراسات اقتصادية
Volume 6, Numéro 2, Pages 18-41
2012-08-01

التسويق المستدام ودوره في تحقيق الاستباقية التسويقية دراسة استطلاعية في عدد من معامل انتاج المياه المعدنية في محافظة دهوك

الكاتب : خيري علي اوسو . أفين سليم نوري . اواز شكري اسماعيل .

الملخص

يهدف البحث الى اختبار العلاقة بين استراتيجيات التسويق المستدام وابعاد الاستباقية التسويقية في عدد من معامل انتاج المياه المعدنية في محافظة دهوك ،وشملت عينة البحث (63) مديرا في هذه المعامل،واعتمدت الاستبانة لاستطلاع اراء العينة،وتم استخدام بعض الأساليب الإحصائية لتحليل النتائج واختبار الفرضيات،تمثلت اهم الاستنتاجات بارتفاع مستوى استخدام استراتيجيات التسويق المستدام وابعاد الاستباقية التسويقية وبمرتبة جيد وبناءا على النتائج التي تم التوصل اليها قدم البحث مجموعة من المقترحات تمثلت اهمها برفع مستوى استخدام استراتيجيات التسويق المستدام وابعاد الاستباقية التسويقية،وكذلك التركيز على معرفة اسباب الخطر ومواجهتها بطرق ابداعيةلأضافة قيمة مستدامة لجميع انشطة المعمل. Abstract The purpose of this research is to investigate the relationship between the sustainable marketing strategies and the dimensions of proactive marketing in some mineral water production industries in Duhok governorate. The sample of this study are (63) managers at these factories, and the method that has been used in this research for data collection is survey. Moreover, there are some statistical methods have been used to analyze the results and the hypothesis of this study. To sum up, the conclusion shows that there is a significant increase at the level of the sustainable marketing strategies and the dimensions of proactive marketing. Furthermore, based on the results that have been reached at this research it is presenting a set of suggestions, the most important one is the rising level in the usage of the sustainable marketing strategies and the dimensions of proactive marketing.Inaddition, the focus on the cause of the risk and facing them in creative ways, in order to add the sustainable value for all the work activities.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية:التسويق المستدام ،الاستباقية التسويقية. Key Words: Sustainable marketing, proactive marketing