مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية
Volume 1, Numéro 2, Pages 70-86
2013-11-01

أساليب التعليم النشط ودورها في إدارة الصف

الكاتب : رضا عامر .

الملخص

تسعى الإدارة المدرسية الحديثة من خلال توفير النظام الصفي الفعال إلى تنظيم عملية التعلم،وتنظيم البيئة التعليمية، التي تساعد المتعلمين على استيعاب الخبرات التعليمية المقدمة لهم من طرف المربين، من أجل ضمان استمرارية انتباههم،ويحقق أهداف الدرس بيداغوجيا ومعرفيا وعليه مسألة توفير النظام الصفي الفعّال يحتاج إلى تخطيط للأنشطة التعليمة ضمن طرائق التعليم النشطة،من خلال مختلف الأدوار التي يقوم بها المعلم والطلاب بحيث لا يعتمد على العشوائية التي تربك النظام الصفي، وتؤدي إلى ظهور المشكلات الصفية داخل الإدارة المدرسية، ومع ذلك الأساليب التعليمية الحديثة تحاول التقليل منها مهما بلغت عظمتها. Abstract: The school administration modern through the provision of system classroom effective to Be organize the learning process and the organization of the learning environment, which help learners to accommodate the educational experience provided to them by educators, in order to ensure the continuity of their attention, and achieve the objectives of the lesson pedagogy, cognitive and upon the issue of the provision of the classroom effective needs to the planning of the activities instruction within the teaching methods active, through various roles of teacher and students so that does not depend on the random confuse the system classroom, and lead to the emergence of problems classroom inside the school administration, however the methods of modern teaching is trying to Underestimated them regardless of their greatness.

الكلمات المفتاحية

التعليم النشط - إدارة الصف