دراسات اقتصادية
Volume 6, Numéro 1, Pages 129-138

أثر إعمال فكرة الخطر الظني في مجال التأمين البري والبحري (دراسة في ضوء المشروع المتعلق بالتأمينات لسنة 1980 والأمر 95-07)

الكاتب : كحلولة محمد . بلباقي بومدين .

الملخص

Abstract The general rule concerning insurance contracts stipulates that the risk which the insurance is all about, has not taken place yet, but it could happen in the future. Hence, if the risk has happened before the conclusion of the contract then, according to the cited rule, the insurance object is void and the contract itself is null. Moreover, if one of the contracting parties knew that the risk has happened, the probability condition is no longer satisfied and the insurance contract is not valid. However, if the contracting parties believe that the risk has not taken place, and after the conclusion of the contract they notice that this is not the case, here we consider that the risk has been judged upon conjectures and can be coined as a presumed risk. تقضي القاعدة العامة في عقود التأمين، بأن يكون الخطر المؤمن منه لم يتحقق بعد، ولكنه قد يحدث في المستقبل، فإذا كان الحادث قد وقع قبل إبرام العقد، فإن هذا الفرض يقتضي الحكم بانعدام محل عقد التأمين وبالتالي بطلان العقد، كما أنه إذا كان أحد المتعاقدين على علم بوقوع الحادث، فان عنصر الاحتمال ينتفي فينعدم معه عقد التأمين. لكن إذا كان ما تقدم هو الأصل، إلاّ أنه قد يحدث بأن يعتقد طرفي عقد التأمين أن الخطر المؤمن منه لم يتحقق بعد، لكن بعد إبرام العقد يتبين أن الخطر قد تحقق بالفعل، فحينئذ نكون بصدد خطر مبني على مجرد الظن وهو ما يعرف بالخطر الظني.

الكلمات المفتاحية

Presumed risk, probability condition, road and maritime insurances, insured interests, transportation conditions. الكلمات المفتاحية: (الخطر الظني- عنصر الاحتمال- عقد التأمين البحري والبري –مصلحة المؤمن له –ظروف عملية النقل).