تنمية الموارد البشرية
Volume 14, Numéro 1, Pages 131-151
2019-05-07

تصميم المنتوجات: أي مكانة للوجدان في الأرغونوميا؟

الكاتب : عرقوب محمد . مباركي بوحفص . دوار فاطمة الزهرة . بلمجاهد خيرة . حمدادة ليلى .

الملخص

تهدف هذه الورقة إلى إبراز دور الأرغونوميا في تصميم المنتوجات ومكانة الوجدان في عمليات التصميم حسب الطرح الأرغونومي الحديث، وذلك من خلال أربعة محاور أساسية هي: (1) مفهوم التصميم الوجداني للمنتوجات (2) عناصر التصميم الجيد (3) مكانة الأرغونوميا في تصميم المنتوجات و (4) الإعتبارات الأرغونومية في اختيار أنسب المنتوجات. فبعد توضيح مفهوم التصميم وإبراز العناصر الأساسية التي تساهم في تطوير عمليات التصميم، كالتقدم التكنولوجي الذي اكتسح كافة عمليات الإنتاج والتسويق والاستهلاك، تم التطرق لموضوع التصميم الوجداني للمنتوجات كمفهوم محوري في أي تصميم ناجح، حيث يقتضي تجسيد الاحتياجات النفسية والوجدانية والروحية للمستعمل، لتحقيق التصميم الجيد للمنتوجات التي تتلاءم وتطلعات واحتياجات المستخدمين، تطرقنا للعناصر التي يجب أخذها بعين الاعتبار قبل وأثناء مرحلة التصميم التي لخصناها في عناصر التصميم الجيد المتمثلة في المظهر والجمال والوظيفة والاستخدامية والراحة. كما ناقشنا من خلال المحورين الثالث والرابع، دور ومكانة الأرغونوميا في تجسيد التصميم الوجداني للمنتوجات، مركزين على الاعتبارات الأرغونومية في اختيار أنسب المنتوجات. وخلصت الورقة إلى التأكيد على أن التصميم الأرغونومي الحديث يشترط منتوجا يلبي كافة متطلبات المستعمل، من أداء وسلامة وحاجات وجدانية على حد سواء. The aim of this paper is to highlight the role of ergonomics in the design of products and the place of emotions in design processes according to the ergonomics approach, throughout four axes: (1) concept of emotional design of products (2) elements of good design (3) ergonomics of products design and (4) the ergonomic considerations in products design. After defining the concept of design and highlighting the main elements that contribute to the development of design processes, such as technological progress that swept all production, marketing and consumption, the theme of emotional design of products was addressed as a central concept in any successful design, which requires the embodiment of the psychological, emotional and spiritual needs of the user, To make well designed products, which fit the needs of users, we have addressed the elements that must be considered before and during the design phase that we have summarized under the title of: elements of good design, like the: appearance, beauty, usability, comfort and convenience. We also discussed, through the third and fourth axes, the role and status of ergonomics in the embodiment of the emotional design of products, focusing on ergonomic considerations in selecting the most appropriate products. We then, concluded our discussion by emphasizing that ergonomics design should meet all user requirements, both performance and safety, as well as emotional needs.

الكلمات المفتاحية

التصميم; التصميم الوجداني; المنتوجات; الأرغونوميا. design; emotional design; products; ergonomics