دراسات اقتصادية
Volume 5, Numéro 1, Pages 257-266

The Relationship Among The Tourist Agencies’ Marketing Performance Of And Cities’ Image Quality Case Study: Constantine City

Authors : Boudiaf A Ilyes .

Abstract

Abstract We aim through this study mainly to measure the correlation between the Marketing performance of tourist agencies and city’s Image quality through their dimensions. For that we have putt a model that shows the relationship between the Marketing performance of tourist agencies (cost, quality, flexibility, creativity, time) and city’s Image quality (Sincerity, Excitement, Competence, Sophistication, Ruggedness) . This study has been conducted on a sample of 22 tourist agencies of the Algerian east area, depending on survey method and discipline to collect and analyze the data by a set of statistical indicators such Cronbach's Alpha, One-Sample Kolmogorov-Smirnov Test, structure validity, descriptive statistics such (Mean, Std. Deviation, Std. Error Mean) and correlation coefficient for testing the hypotheses, with SPSS V20. The main result of that study is: there is a positive-high correlation between Marketing performance of tourist agencies of the Algerian east area dimensions and developing the Image quality of Constantine city. نهدف من خلال هذه الدراسة أساسا لقياس العلاقة بين الأداء التسويقي للوكالات السياحية و جودة صورة المدينة من خلال أبعادهما المختلفة، وذلك بوضع نموذج يوضح العلاقة بين الأداء التسويقي للوكالات السياحية من خلال (التحكم في التكلفة، تحسين الجودة، تطوير المرونة، تحسين الإبتكار، التحكم في الزمن) و جودة صورة المدينة المتمثلة في (الإخلاص والإثارة، والكفاءة، الرقي، الوعورة ) ، وقد أجريت هذه الدراسة على عينة مكونة من 22 وكالة في منطقة الشرق الجزائري، حيث تم الاعتماد على المنهج التجريبي وذلك بجمع وتحليل البيانات من خلال مجموعة من المؤشرات الإحصائية مثل ألفا كرونباخ، اختبار كولموغوروف سميرنوف لعينة واحدة ، الصدق البنائي، الإحصاء الوصفي مثل (المتوسط ، الانحراف المعياري، الخطأ المعياري المتوسط) ومعامل الارتباط ( ارتباط بيرسون) لاختبار الفرضيات، باستخدام برنامج الحزم الاحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS V20 ،حيث أن النتيجة الرئيسية لهذه الدراسة تبين العلاقة الموجبة القوية بين أبعاد الأداء التسويقي للوكالات السياحية لمنطقة الشرق الجزائري و جودة صورة مدينة قسنطينة.

Keywords

Keywords: Marketing performance, city’s image, image quality, tourism, tourist agencies. الكلمات المفتاحية: الأداء التسويقي، صورة المدينة، جودة الصورة، السياحة، الوكالات السياحية.