دراسات اقتصادية
Volume 4, Numéro 2, Pages 72-85
2010-08-01

أثر تقديم خدمات بخلاف المراجعة على فجوة التوقعات (دراسة ميدانية)

الكاتب : عزه الأزهر . خالدي رشيدة .

الملخص

إن دراستنا هذه تهدف إلى التعرف على أهم توقعات مستخدمي القوائم المالية وهو حفاظ مراجع الحسابات على استقلاليته، و من بين الأمور التي تهدد استقلال مراجع الحسابات هي تأدية الخدمات بخلاف المراجعة، لذلك وجب الاهتمام بالتهديدات التي تهدد هذا الاستقلال وبالخصوص الخدمات بخلاف المراجعة بغية الحد أكثر من ظاهرة فجوة التوقعات في المراجعة، حيث أن تأدية الخدمات بخلاف المراجعة يثير الكثير من الجدل خاصة عقب فشل شركة أنرون والتي كان لديها مكتب مراجعة (مكتب آرثر أندرسون) يراجع حساباتها وفي نفس الوقت يقدم خدمات استشارية لها، ولهذا الغرض قمنا بتصميم دراسة من خلال استبيان موجه إلى مكاتب المراجعة، حيث تم التوصل إلى أن تقديم خدمات بخلاف المراجعة له أثر على فجوة التوقعات من خلال التأثير في استقلال مراجع الحسابات. Abstract: This study is intended to identify the most important expectations of users of financial lists,this is maintain the independence of the Auditor.And among the things that threaten the independence of the Auditor is, to perform services other than audit.Therefore, must be given the threats that threaten his independence, in particular, services other than audit in order to reduce more than the phenomenon of the expectations gap in the audit.Where the delivery of services other than audit raises a lot of controversy, especially after the failure of Enron, which had the Office of Audit (office of Arthur Anderson) to review their accounts.At the same time, offers advisory services to them, and for this purpose we have designed a study by means of a questionnaire, addressed to audit offices, where they reached to the provision of services other than audit has an impact on the expectations gap through influence the independence of the Auditor

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاح:استقلال مراجع الحسابات، فجوة التوقعات، الخدمات بخلاف المراجعة. Keywords :The independence of the auditor, expectations gap, non-audit services