دراسات اقتصادية
Volume 3, Numéro 2, Pages 84-121
2009-08-01

دور نظم الرصد المعلوماتي في تحقيق أبعاد التوجه بالريادة التسويقية * دراسة استطلاعية لآراء عينة من مديري عدد من المصانع لإنتاج المياه المعدنية في محافظة دهوك

الكاتب : درمان سليمان صادق . خيري علي اوسو . يوسف مجيد ياسين .

الملخص

The study attempted the manifestation of the role of the Informational observation in achieving the Dimensions of orientation with Marketing Entrepreneurial in number of factories that produce mineral water in Duhok province starting from a hypothetical pattern which takes into auount the direction of the relationship between the observation system Information and the Dimensions of the Marketing Entrepreneur ship . For the fulfillment of the goals of study and the accomplishment of its requirement, the researcher started to prepare the theoretical frame making benefit of the literatures topic, and then a questionnaire was used to obtain data. That questionnaire was distributed to a specimen of managers of mineral water production in Duhok province which mounted to (90) forms .The valid number of those forms for the statistical analysis amounted to (70). Some other statistical means were also used to analyze the results and test the hypotheses .The most important conclusions were represented in providing an informational observation which supplies the management with information that concern an the environmental changes ,in addition to the deep interest that the studied organizations must give to the orientation toward Marketing Entrepreneurship . The recommendations were advancing the necessity of the existence of a unit or center for the informational observation within the organizational structure of the organization to explore the external results developments and to be to them. المستخلص هدفت الدراسة الى بيان دور نظم الرصد المعلوماتي في تحقيق أبعاد التوجه بالريادة التسويقية في عدد من المصانع لإنتاج المياه المعدنية في محافظة دهوك ، منطلقا من انموذج فرضي ياخذ بنظر الاعتبار اتجاه العلاقة بين نظم الرصد المعلوماتي وأبعاد التوجه بالريادة التسويقية ، وتحقيقا لهدف الدراسة واكمال متطلباتها باشر الباحثون باعداد اطار نظري بالافادة من ادبيات الموضوع ، واستخدمت استمارة استبانة للحصول على المعلومات ، وتم توزيع الاستبانة على عينة من مديري عدد من المصانع لإنتاج المياه المعدنية في محافظة دهوك بلغ عددها ( 90 ) استمارة ، وبلغت عدد الاستمارات الصالحة للتحليل الاحصائي ( 70 ) استمارة ، وتم استخدام بعض الأساليب الإحصائية لتحليل النتائج واختبار الفرضيات ، تمثلت اهم الاستنتاجات بتوفر نظم الرصد المعلوماتي الذي يزود الإدارة بالمعلومات عن التغيرات البيئية كافة ، فضلا عن اهتمام المنظمات المدروسة بالتوجه نحو الريادة التسويقية ، فيما تمثلت اهم التوصيات بضرورة وجود وحدة أو مركز لنظم الرصد المعلوماتي ضمن الهيكل التنظيمي للمنظمة لاكتشاف التطورات الحاصلة في محيطها الخارجي والتكيف معها .

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : نظم الرصد المعلوماتي ، التوجه بالريادة التسويقية The keywords: Informational observation system, Orientation with Marketing Entrepreneurial