دراسات اقتصادية
Volume 2, Numéro 3, Pages 06-17
2008-10-01

أثـر تطبيـق مفهوم التسويـق بالعلاقـات على مستوى رضا الزبـون حالة المؤسسـات الفندقية في الجزائر

الكاتب : مسلـوب مـحمد . عدمان مريزق .

الملخص

للاستثمار من أجل تحقيق مبدأ التنافسية. يقدم الباحثون في مجال أدبيات التسويق في قطاع الفندقة أرضية جد غنية من النظريات، لكن يبقى تطبيقها بالغ في التعقيد وهو راجع للخصائص الفريدة لهذا القطاع، وهذا ما أدى إلى ظهور التسويق بالعلاقات بين الزبون والمؤسسة الفندقية، وقصد معرفة طبيعة هذه العلاقة، سنقوم بدراسة ميدانية تتمثل في استقصاء عينة تتكون من 110 زبون ممثلة لمجتمع البحث. Abstract : Following the developments and changes that are known to the Hotelssector in Algeria during which the opening of this market sector for investment, according to theprinciple of competition. This research is considered one of the modern studies in marketing literature,it has a strong theoretical perspective and a high degree of complexity that makes it difficult to implement in practice. The research deals with the process of building the relationship between the customer and the hotel, leading to the retainment of the customers and the improvement of customer loyalty level. The field research was conducted on 110 customers, and this represents the research population.

الكلمات المفتاحية

أثـر تطبيـق مفهوم التسويـق بالعلاقـات على مستوى رضا الزبـون حالة المؤسسـات الفندقية في الجزائر