مجلة مفاهيم
Volume 1, Numéro 2, Pages 22-46
2018-09-01

المعاملة المدرسية وعلاقتها بدافعية الإنجاز لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا في قطاع غزة

الكاتب : حموده حسن عبد العال .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة العلاقة بين المعاملة المدرسية ودافعية الانجاز لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا، في ضوء ثلاث متغيرات هي: الجنس، منطقة السكن، و المستوى التعليمي ، وللإجابة عن تساؤلات الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وقام الباحث باستخدام مقياس المعاملة المدرسية و مقياس دافعية الانجاز من إعداد الباحث ، وتكونت عينة الدراسة من ( 888 ) طالباً وطالبة من طلبة مدارس المرحلة الأساسية العليا التابعة لوزارة التربية والتعليم ، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1. وجود علاقة ارتباطيه موجبة بين المعاملة المدرسية ودافعية الانجاز لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا. 2. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05 ≥ α ) في المعاملة المدرسية تعزى لمتغير الجنس والمستوى التعليمي ومنطقة السكن. 3. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05 ≥ α ) في الدافعية للإنجاز تعزى لمتغير الجنس والمستوى التعليمي ومنطقة السكن. This study aimed to recognize the relationship between school treatment and motivation of achievement among the students of high basic level, in light of three variables: sex, region of residence, and educational level, and to answer the questions of the study, the researcher used the descriptive analytical method, the researcher used a school treatment scale ,motivation of achievement scale, all scales were prepared by the researcher. the number of sample was (888) student were distributed in governmental schools in all governorates of the Gaza. The Study reached these results: 1. There was a positive correlation between school treatment and the motivation of achievement of students of high basic school. 2. There were no statistically significant differences at the level of significance (0.05 ≥ α) in school treatment attributable to the variables of gender, level of education and area of residence. 3. There are statistically significant differences at the level of significance (0.05 ≥ α) in motivation for achievement to the variables of gender, level of education and area of residence.

الكلمات المفتاحية

المعاملة المدرسية، دافعية الإنجاز، المرحلة الأساسية.