أفكار وآفاق
Volume 6, Numéro 2, Pages 79-90
2019-04-23

بعض مواطن عدم الانسجام الخارجي و الداخلي في المناهج التعليمية المحسّنة

الكاتب : كمال فرحاوي .

الملخص

ملخص الدراسة: يحاول هذا المقال ان يجيب على مجموعة من الاشكاليات المتعلقة بمدى وجود الانسجام الخارجي والداخلي ببعض المناهج التعليمية المقررة ابتداء من سنة 2015، والموسومة بالمناهج المحسنة وما اطلق عليها اعلاميا "مناهج الجيل الثاني للإصلاح". فنحاول الاجابة من خلال قراءة بعض هذه المناهج باستخدام منهجية تحليل المحتوى، والمنهج المقارن لمعرفة مواطن عدم الانسجام، ومن اجل ذلك اخترنا خمسة مناهج، وقد توصلنا بعد القراءة والتحليل والمقارنة الى تأكيد فرضية الدراسة والتي تتضح جليا خلال مراحل المقال، ومن بينها: 1-عدم الانسجام الخارجي: على مستوى توزيع القيم على المواد: عدم احترام بعض المناهج لتوزيع القيم عبر المواد الواردة في الوثائق المرجعية. (منهاج الرياضيات نموذجا السنة الرابعة ابتدائي). 2-على مستوى الانسجام الخارجي: عدم مطابقة المواد المعرفية مع ما يجب استثماره لبناء الكفاءة (منهاج اللغة العربية السنة الثانية متوسط). Abstract : In this article, the researcher attempts to answer a number of issues related to the extent of external and internal harmony with some educational curricula scheduled for 2015, which are characterized by improved curricula and what is called the "second generation curriculum of reform". We tried to answer by reading some of these methods using the methodology of content analysis, and the comparative approach to identify the areas of inconsistency, and for this we chose five approaches, and we have reached after reading, analysis and comparison to confirm the hypothesis of the study, which is clearly evident during the stages of the article, 1 - External Harmony: On the level of distribution of values on materials: lack of respect for some of the methods of distribution of values across the material contained in the reference documents. (Mathematics Platform Model Fourth Year Primary). 2 - At the level of external harmony: Non-conformity of knowledge materials with what must be invested to build competence (Arabic language curriculum second year average). Résumé : Cet article soulève la question de l'harmonie interne et externe dans les programmes révisés par le ministère de l’éducation national à partir de 2015, appelés communément "programmes de la deuxième génération". En utilisant la méthode d'analyse de contenu et l'approche comparative, nous avons essayé d'identifier les incohérences dans ces dernies (les programmes). La lecture, l’analyse du contenu et la comparaison, nous ont permet de confirmé l'hypothèse de l'étude, à savoir le non respect dans les programmes de certaines matières de la répartition des valeurs contenues dans les documents référentiels au niveau externe. Et l’incompatibilité des contenues d’enseignements avec les compétences visées au niveau externe.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: المنهاج المحسنة _الإنسجام الداخلي _ الإنسجام الخارجي _الإصلاح _تحليل المحتوى. ; key words: curriculum _external harmony_ internal harmony _reform _content analysis. ; Mots clés : programmes révisés _ harmonie interne _ harmonie externe _ analyse du contenu.