مجلة الحقيقة
Volume 18, Numéro 1, Pages 134-158
2019-04-15
الكاتب : كمال الزماني .
تكشف الممارسات الصفية أن الكثير من المتعلمين يعانون صعوبات جمة في فهم النصوص الأدبية وتحليلها، وهي صعوبات تعود بالأساس إلى ضعف الرصيد المفهومي للتلاميذ، والخلط بين المفاهيم، والارتباك الحاصل في تشكيلها في بنياتهم المعرفية، وعدم استيعابها بشكل منظم ودقيق. وتعد خرائط المفاهيم من بين التقنيات الحديثة التي تمكن المتعلمين من تجاوز هذه الصعوبات، فهي تنمي تحصيلهم المعرفي، وترفع من قدراتهم على الفهم والاستيعاب والتذكر، وتطور مهاراتهم العقلية، وتزيد من اهتمامهم بالتعلم. ويحاول هذا المقال بيان أهمية هذه الخرائط في تنظيم المفاهيم في البنية المعرفية للمتعلمين، وتمكينهم من فهم المقروء، وتنمية التحصيل الدراسي لديهم، ومضاعفة فعالية العملية التعليمية التعلمية. Classroom practices reveal that many learners have great difficulties in understanding and analyzing literary texts. These latter’s are mainly due to the low conceptual stock of students, confusion of concepts, the confusion of its formation in its cognitive structures, and they are not absorbed in a systematic and precise way. Concept maps are among the latest techniques that enable learners to overcome these difficulties. They develop their cognitive skills, increase their comprehension, memorization skills, develop their mental skills and their interest in learning. This article attempts to demonstrate the importance of these maps in the organization of concepts in the cognitive structure of learners, allow them to understand the text, the development of the school experience and to double the effectiveness of the learning process.
صعوبات التعلم ; خريطة المفهوم ; القراءة ; النص ; المتعلم ; learning difficulties ; Concept maps ; reading ; text ; learner
الصّدّيق عبد الصّادق البدويّ بلّه
.
ص 51-76.
فراس أكرم الخياط
.
فرهاد علي مصطفى
.
ص 333-360.
لبنى جيلالي
.
كريمة ناصرباي
.
ص 75-83.
بلبول فريد
.
بن دقفل رشيد
.
ص 423-436.