مجلة أنسنة للبحوث و الدراسات
Volume 9, Numéro 2, Pages 62-77

ذوو الإحتياجات الخاصة المعاقون سمعياً

الكاتب : الدراجي عروسي . نورالدين أ.د عتوتي .

الملخص

تلعب حاسة السمع دوراً مهماً وحيوياً في حياة الإنسان، وبدونها يصبح الإنسان سجين عالمٍ من الصمت والسكون، عالمٍ صامتٍ مجهولٍ تغلفه الرهبة و الخوف من الأخطار التي تحدق به في المنزل و الشارع والمدرسة، عالمٍ خالٍ من انفعالات اللغة التي يختبرها الإنسان من خلال الكلام، فإدراك الإنسان لعالمه يعتمد على المعلومات التي يحصل عليها عبر حواسه المختلفة و بالرغم من أهمية جميع الحواس في عملية الإتصال و التعلم و النمو، إلا أن حاسة السمع تُعتبر أهم هذه الحواس فمن خلالها يتمكن الإنسان من تعلم اللغة و يتطور اجتماعياً و انفعالياً و يعي عناصر بيئته. و تُصنف الإعاقة السمعية وفق وجهات نظر متعددة: منها الطبية و الفسيولوجية و التربوية ، و كلها وُجهات نظرٍ مكملة لبعضها البعض ، فالإهتمام بهذه التصنيفات يرجع إلى أهمية تحديد نوع و شدة الإعاقة و أسبابها مما يُسهل توفير البرامج التعليمية التي تناسب درجة الإعاقة ، و يمثل الأفراد المعاقين سمعياً فئاتٍ غير متجانسة ، فكل فردٍ له خصائص تمُيزه عن غيره ، لذلك فإن الإعاقة السمعية لا يكون لها نفس التأثير على جميع الأفراد المعاقين سمعياً و ذلك لوجود عدد من الأسباب منها: مقدار الفقدان السمعي، العمر عند الإصابة بالإعاقة ، الكشف المبكر عن وجود الإعاقة ، مدى الإستفادة من القدرات السمعية المتبقية و غيرها . و الإعاقة السمعية لا تعني بالضرورة انعدام التواصل مع أفراد هذه الفئة ، بل هناك طرق متعددة يُمكن من خلالها التواصل مع المعاقين سمعياً فيما بينهم و أيضاً مع الأفراد العاديين . Hearing sense plays an important and vital role in human life, without it, the human being prisoner becomes a world of silence and stillness, an unknown silent world surrounded by dread and fear of dangers looming at home, on the street and in school, a world free from The emotions of the language that man experiences through speech, The human consciousness of his world depends on the information that happens It across its different senses and despite the importance of all senses in the process of communication and learning and growth, but the sense hearing is considered the most important of these senses, through which humans can learn the language, develop socially and emotionally and understand the elements of their environment. Hearing impairment is classified according to multiple perspectives: medical, physiological and pedagogical, all of which are complementary points of view, the interest in these classifications is due to the importance determining the type and severity of the disability and its causes, which facilitates the provision educational programmes that are appropriate to the degree of disability. Persons with hearing disabilities represent heterogeneous groups, each an individual has characteristics that are distinct from others, so hearing impairment does not have the same effect on all persons with impaired hearing this is because there are a number of reasons: the amount of auditory loss, age at disability, early detection of disability, the extent to which the remaining audio and other capacities are being utilized . Hearing impairment does not necessarily mean a lack of communication with members of this category, there are even multiple ways in which communicating with people with hearing disabilities and also with individuals ordinary

الكلمات المفتاحية

ذوو الإحتياجات الخاصة ؛ المعاقون سمعياً