آفاق علمية
Volume 11, Numéro 1, Pages 427-443
2019-04-14

سوسيولوجيا المدرسة والمعلم في الجزائر

الكاتب : أحمد بوعبزة . يوسف حديد .

الملخص

نهدف من خلال هذه الدراسة إلى معرفة أوجه التحول الذي مرت به المدرسة الجزائرية بعد الاستقلال من خلال البرامج والمناهج الدراسية التي تبنتها، والرؤية المستقبلية للتعليم في الجزائر في ظل هذا الطرح، وأبرز الخصائص والأبعاد السوسيولوجية التي تميزت بها هذه المدرسة، وتحليل أبرز الوظائف الأساسية للمعلم في علاقاته الاجتماعية بأفراد المجتمع، ومختلف المحددات الاجتماعية والثقافية والتربوية التي ترتبط بوظيفة المعلم كونه محور العملية التعليمية. this research aims to Discover the transformations experienced by the Algerian school After independence, Through its programs and curricula, and the future vision of education in Algeria Under this proposal, And the most important characteristics And the sociological dimensions that characterized the school, And analysis of the most basic functions of the teacher in his social relations with members of society, And the different social, cultural and educational determinants related to the teacher's function as the basis of the educational process.

الكلمات المفتاحية

المدرسة- المعلم