دراسات اقتصادية
Volume 13, Numéro 37, Pages 240-253

دراسة استكشافية لاتجاهات المستهلكين نحو السياحة الداخلية في الجزائر

الكاتب : خليفي رزقي . عبد الحفيظي أحمد .

الملخص

ملخص: هدفت هذه الدراسة الاستكشافية للبحث في موضوع اتجاهات المستهلكين نحو السياحة الداخلية في الجزائر، وذلك بالاعتماد على استبانة تم توزيعها على عينة ميسرة تضم (100) مفردة من مستهلكي ولايتي الجلفة والأغواط، ولقد توصلنا من خلال الدراسة إلى أن هناك اتجاهات ايجابية لدى مفردات عينة الدراسة نحو السياحة الداخلية، وسُجلت بعض النقائص في تهيئة الأماكن السياحية كعدم توفر النظافة والأمن، قلة المرشدين السياحيين، سوء الاستقبال، عجز في الإيواء، غياب الترويج لها، كما تبين لنا أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين اتجاهات المستهلكين ومتغيري الجنس والحالة الاجتماعية، في حين هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين اتجاهات المستهلكين والمستوى التعليمي، كما ثبت عدم وجود علاقة ترابطية بين اتجاهات المستهلكين والمتغيرات الثلاثة: السن، الدخل الشهري، المهنة، وتبين وجود علاقة ترابطية قوية بين طبيعة اتجاهات المستهلكين وعدد أفراد الأسرة. الكلمات المفتاحية: المستهلك، الاتجاهات، اتجاهات المستهلكين، السياحة الداخلية. Abstract: This exploratory study aimed to investigate the topic of consumers’ attitudes concerning the internal tourism. The study used a sample of 100 consumers from both DJELFA and EL-AGHOUAT provinces. It concluded that there is a positive attitudes of the investigated consumers toward the internal tourism, but on the other hand, it revealed that there are several anomalies related to the bad services available at the touristic sites such as: absence of security and cleanliness, lack of touristic guides, bad reception, lack of housing, absence of advertising…, etc. the study illustrated that there is not a significant difference proving the impact of sex dimensions and social situation on consumers’ attitudes , while the study showed that there is a significant impact of learning level on consumers’ attitudes. Moreover, the study concluded that there is not a correlation between consumers’ attitudes and the other three variables which are: age, monthly income and job, but it proved a strong correlation between consumers' attitude and the number of the members of families. Key words: consumers, attitudes, consumers' attitudes, internal tourism.

الكلمات المفتاحية

المستهلك ; الاتجاهات ; اتجاهات المستهلكين ; السياحة الداخلية